Prezentowana praca Jerzego Tchórzewskiego Pochylona postać jest niezwykle rzadkim wydarzeniem na rynku aukcyjnym. Dzieło wysokiej klasy artystycznej o cechach typowych dla dojrzałej twórczości malarza niesie za sobą wymiar egzystencjonalny, ale nie tylko. W latach 60. w polskim środowisku artystycznym istniał bardzo silny nurt abstrakcji metaforycznej odwołującej się do surrealizmu oraz nurt malarstwa informel, obydwa prądy łączył w swoich dziełach Tchórzewski. Zespolenie pracy o nierównej, chropowatej fakturze z subtelnym zestawieniem kolorystycznym niesie nowe treści, odwołuje się do niejednoznaczności. Ciemna kolorystyka pracy, odczuwalny mrok, który przywodzi pochylona, nadchodząca postać zestawione zostały z jaśniejszą kolorystyką tła: granatem przechodzącym w delikatny róż i turkus. Jerzy Tchórzewski w okresie, gdy powstawał obraz przechodził przez różne przemyślenia, konflikty personalne z innymi artystami, które to doprowadziły do przeniesienia artysty z Krakowa do Warszawy. Emocje, które towarzyszyły tym doświadczeniom mogły zostać uwzględnione w pracy. Podsumowując wymowę obrazu można posłużyć się fragmentem tekstu zamieszczonego w książce poświęconego Jerzemu Tchórzewskiemu Słowa i obrazy: Mowa malarska Tchórzewskiego rodzi się wraz ze światłem w ciemności
D. Folga-Januszewska, Z. Januszewski, T. Różewicz, J. Hermansdorfer, Jerzy Tchórzewski. Słowa i obrazy, Mowa malarska Tchórzewskiego rodzi się wraz ze światłem w ciemności.BOSZ 2009
olej, płótno; 162 x 97 cm;
sygn. p. d.: J. Tchórzewski 68
na odwrocie napis autorski: JERZY TCHÓRZEWSKI 68 / POCHYLONA POSTAĆ
na odwrocie nalepka z: LA BIENNALE DI VENEZIA IV ESPOSIZIONE BIENNALE INTERNAZIONALE D`ARTE z autorem, tytułem: Figure penchée (częściowo zniszczona) oraz druga nalepka: XXXIV BIENNALE INTERNAZIONALE D`ARTE DI VENEZIA 1968 z numerem 210
Prezentowana praca Jerzego Tchórzewskiego Pochylona postać jest niezwykle rzadkim wydarzeniem na rynku aukcyjnym. Dzieło wysokiej klasy artystycznej o cechach typowych dla dojrzałej twórczości malarza niesie za sobą wymiar egzystencjonalny, ale nie tylko. W latach 60. w polskim środowisku artystycznym istniał bardzo silny nurt abstrakcji metaforycznej odwołującej się do surrealizmu oraz nurt malarstwa informel, obydwa prądy łączył w swoich dziełach Tchórzewski. Zespolenie pracy o nierównej, chropowatej fakturze z subtelnym zestawieniem kolorystycznym niesie nowe treści, odwołuje się do niejednoznaczności. Ciemna kolorystyka pracy, odczuwalny mrok, który przywodzi pochylona, nadchodząca postać zestawione zostały z jaśniejszą kolorystyką tła: granatem przechodzącym w delikatny róż i turkus. Jerzy Tchórzewski w okresie, gdy powstawał obraz przechodził przez różne przemyślenia, konflikty personalne z innymi artystami, które to doprowadziły do przeniesienia artysty z Krakowa do Warszawy. Emocje, które towarzyszyły tym doświadczeniom mogły zostać uwzględnione w pracy. Podsumowując wymowę obrazu można posłużyć się fragmentem tekstu zamieszczonego w książce poświęconego Jerzemu Tchórzewskiemu Słowa i obrazy: Mowa malarska Tchórzewskiego rodzi się wraz ze światłem w ciemności
D. Folga-Januszewska, Z. Januszewski, T. Różewicz, J. Hermansdorfer, Jerzy Tchórzewski. Słowa i obrazy, Mowa malarska Tchórzewskiego rodzi się wraz ze światłem w ciemności.BOSZ 2009