Fotografia przedstawia autora w pochodzie pierwszomajowym niosącego wielki transparent z własnym nazwiskiem. Związany z nurtem sztuki konceptualnej, twórca Autotautologii (1972 – 1977) umieszczał własne nazwisko jako znak graficzny, często zwielokrotniany na różnych przedmiotach (książkach, pocztówkach, znaczkach, ubraniach), w przestrzeni publicznej (na szynach kolejowych, flagach, plakatach) podczas różnych akcji w formie napisu powielanego z szablonu. Pochód pierwszomajowy był jednym z najbardziej radykalnych i rozpoznawalnych wystąpień artystycznej alternatywy w czasach PRL-u. Za prowokacyjną akcję włączenia się w propagandowy spektakl władz komunistycznych jej autora zamierzano usunąć z łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych.


Praca reprodukowana m.in. w: Jerzy Treliński. Art.-synergia, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Łódź 2011; Autotautologie. O sobie samym-nic, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Orońsko 2018; Jerzy Treliński. Ślady obecności, red. L. Jaranowska, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Łódź 2002; Jerzy Treliński. Autotautologie i geometryczność, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Łódź 2016.

17
Jerzy TRELIŃSKI (ur. 1940)

Pochód pierwszomajowy

1974
odbitka żelatynowo– srebrowa, papier
11,2 x 17,2 cm
tyt., dat., sygn. na odwrociu: Pochód autorski | 1 maja 1974 | Jerzy Treliński | 175 (w kółku)
vintage print
oprawa: passe-artout, drewniana rama, szkło

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Fotografia przedstawia autora w pochodzie pierwszomajowym niosącego wielki transparent z własnym nazwiskiem. Związany z nurtem sztuki konceptualnej, twórca Autotautologii (1972 – 1977) umieszczał własne nazwisko jako znak graficzny, często zwielokrotniany na różnych przedmiotach (książkach, pocztówkach, znaczkach, ubraniach), w przestrzeni publicznej (na szynach kolejowych, flagach, plakatach) podczas różnych akcji w formie napisu powielanego z szablonu. Pochód pierwszomajowy był jednym z najbardziej radykalnych i rozpoznawalnych wystąpień artystycznej alternatywy w czasach PRL-u. Za prowokacyjną akcję włączenia się w propagandowy spektakl władz komunistycznych jej autora zamierzano usunąć z łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych.


Praca reprodukowana m.in. w: Jerzy Treliński. Art.-synergia, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Łódź 2011; Autotautologie. O sobie samym-nic, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Orońsko 2018; Jerzy Treliński. Ślady obecności, red. L. Jaranowska, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Łódź 2002; Jerzy Treliński. Autotautologie i geometryczność, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi, Łódź 2016.