Ubrany w strój z XVI w. w ciżmach na nogach, w fartuchu, płatnerz z wyra¼nym zadowoleniem wpatruje się w wykonane przed chwilą swoje dzieło - trzymaną w wyciągniętej lewej ręce szpadę; w prawej ręce trzyma młotek płatnerski; obok na postumencie przytwierdzone imadło. Dość typowe dla salonowej sztuki europejskiej przełomu XIX/XX w. przedstawienie (w historyzującej konwencji) rzadkiej, uprawianej przed wiekami profesji. Henryk Kossowski po ukończeniu krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych studiował w Paryżu (min. u Mathurina Moreau). Wystawiał w Paryżu i Wiedniu, a także w Warszawie, Lwowie, Krakowie. Wsławił się cieszącymi się dużym wzięciem rze¼biarskimi motywami rodzajowymi i portretami, wykonanymi w brązie, terakocie i gipsie patynowanym.
brąz patynowany
wys. 55 cm.
Sygn. na podstawie: H. Kossowski, na postumencie stempel zakładu odlewniczego: SIOT - DECAUVILLE FONDEUR PARIS
Ubrany w strój z XVI w. w ciżmach na nogach, w fartuchu, płatnerz z wyra¼nym zadowoleniem wpatruje się w wykonane przed chwilą swoje dzieło - trzymaną w wyciągniętej lewej ręce szpadę; w prawej ręce trzyma młotek płatnerski; obok na postumencie przytwierdzone imadło. Dość typowe dla salonowej sztuki europejskiej przełomu XIX/XX w. przedstawienie (w historyzującej konwencji) rzadkiej, uprawianej przed wiekami profesji. Henryk Kossowski po ukończeniu krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych studiował w Paryżu (min. u Mathurina Moreau). Wystawiał w Paryżu i Wiedniu, a także w Warszawie, Lwowie, Krakowie. Wsławił się cieszącymi się dużym wzięciem rze¼biarskimi motywami rodzajowymi i portretami, wykonanymi w brązie, terakocie i gipsie patynowanym.