Artystka często malowała platany. I chociaż jej ulubionym drzewem było drzewo oliwne, jak podkreślała w swoich wspomnieniach (rękopis w posiadaniu pp. Liny i Bolesława Nawrockich) – to również platanom poświęciła kilka zdań: Platan (...) jest królem drzew (...) Platany różnią się jedne od drugich, tak jak i ludzie. Są niskie, otyłe, przysadziste, pełne brodawek, blizn, stare, solidnie zakorzenione w ziemi skamieniałej, przez słońce, wiatr i przymrozki; są też inne, wysokie o wysmukłych jak gdyby muskułach, wiotkie, jedynie u wierzchołka ozdobione koroną gałęzi i liści kierujących się ku niebu... Posłuszne są jednak człowiekowi – rosną one bowiem tylko tam, gdzie on im na to pozwoli.

29
Mela (Mutermilch Maria Melania) MUTER (1876 Warszawa - 1967 Paryż)

Platany

akwarela, papier; 36 x 51 w świetle passe-partout
sygn. p.d.: Muter

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Artystka często malowała platany. I chociaż jej ulubionym drzewem było drzewo oliwne, jak podkreślała w swoich wspomnieniach (rękopis w posiadaniu pp. Liny i Bolesława Nawrockich) – to również platanom poświęciła kilka zdań: Platan (...) jest królem drzew (...) Platany różnią się jedne od drugich, tak jak i ludzie. Są niskie, otyłe, przysadziste, pełne brodawek, blizn, stare, solidnie zakorzenione w ziemi skamieniałej, przez słońce, wiatr i przymrozki; są też inne, wysokie o wysmukłych jak gdyby muskułach, wiotkie, jedynie u wierzchołka ozdobione koroną gałęzi i liści kierujących się ku niebu... Posłuszne są jednak człowiekowi – rosną one bowiem tylko tam, gdzie on im na to pozwoli.