a)
PLAKIETA PORCELANOWA Z PORTRETEM DAMY JAKO WESTALKI, ok.1906 r.
wg obrazu Angeliki Kauffmann (1741 - 1807) z ok.1780 roku

porcelana, farby naszkliwne rama drewniana zlocona i lakierowana czarno ze zloconym ornamentem (na wkladce wokól owalnej plakiety); wymiary plakiety:43 x 34 cm (stojacy owal); wymiary w ramie: 75 x 65 cm
plakieta sygnowana wyciskiem: berlo i litery KPM, nizej duza litera F (data roczna)
plakieta: Berlin, Królewska Manufaktura Porcelany (KPM), 1906 r.;
miniatura: Drezno, atelier malarstwa na porcelanie, L.& M. Sturm (zal. 1865, dzialajace aktywnie na przelomie XIX/XX w.) lub Ludwig Sturm (1844 - 1926)

Bibl.: Neuwirth W., Porzellanmaler Lexikon, Bd. I-II, 1977; Miller's Antiques Price Guide 1992, vol. XIII, 1992, s.145; Retrospektive Angelika Kauffmann. [Kat. wystawy], oprac. B. Baumgärtel, Kunstmuseum Düsseldorf 1998; Verrückt nach Angelika(...), [Kat. wystawy], Hetjens Museum Düsseldorf, 1999, kat.84;

Doskonala miniatura na duzej plakiecie porcelanowej jest zredukowana do popiersia kopia portretu olejnego pedzla Angeliki Kauffmann, eksponowanego w Galerie Alte Meister w Dreznie, pozyskanego do drezdenskich zbiorów w 1782 roku. Portret Westalki byl jednym z chetniej powtarzanych przez miniaturzystów na porcelanie tematów. Swiadcza o tym zarówno zachowane wierne jego kopie (por. miniatura na plakiecie porcelanowej z ok.1883 roku z atelier L.& M. Sturm z Drezna, publ. Neuwirth 1977, t. II, s.289) , jak i wersje miniatorskie, zredukowane do potrzeb tak modnej od konca XVIII wieku bizuterii z miniaturami malarskimi (por. Neuwirth 1977, t. II, il. na s.23, lub kat. Verrückt nach Angelika, 1999, kat. 84). Wykonywaly je z reguly pracownie malarskie i miniaturzysci na porcelanie - malarze drezdenscy, majacy mozliwosc i zgode na wykonywanie kopii w Drezdenskiej Galerii Starych Mistrzów, lub korzystajacy z miedziorytów reprodukujacych obraz ; tak np. sztych C.G. Schultzego, o wymiarach 35,5 x 28 cm, mozna bylo kupic w latach 60./70. XIX wieku w Sekretariacie Królewskiej Galerii Obrazów w Dreznie za 2 (na bialym) lub za 4 (na papierze chinskim) marki . Niech wiec nie dziwi fakt , ze przy takiej dostepnosci "reprodukcji" oryginalów, malarskie dziela mistrzów, zyskiwaly duza popularnosc i wielorakie zastosowanie. Na te popularnosc mialy takze znaczacy wplyw organizowane od polowy XIX wieku krajowe (w Dreznie, czy Berlinie) i swiatowe (w Londynie, Paryzu) wystawy rekodziela, rzemiosla i przemyslu artystycznego, na których autorzy kopii dziel malarskich na porcelanie (np. dyrektor artystyczny manufaktury w Misni, Ludwig Sturm, czy doskonaly miniaturzysta drezdenski Heinrich Bucker) zdobywali nagrody i medale. Malarstwo Angeliki Kauffmann bylo szczególnie lubiane i chetnie przenoszone na plakiety porcelanowe i porcelane uzytkowa (serwisy, filizanki, wazony i talerze dekoracyjne).

b)
PLAKIETA PORCELANOWA Z PRZEDSTAWIENIEM SYBILLI, ok.1906
kopia wg sztychu Angeliki Kauffmann (1741 - 1807) ?

porcelana, farby naszkliwne, rama drewniana zlocona i lakierowana czarno ze zloconym ornamentem (na wkladce wokól owalnej plakiety); wymiary plakiety: 42,5 x 33 cm (stojacy owal); wymiary w ramie: 73 x 63,5 cm
plakieta sygnowana wyciskiem: berlo i litery KPM, nizej duza litera F (data roczna); odrecznie piórem: L.Sturm/ Juli 1884; zachowana fragmentarycznie owalna fioletowa pieczec z fragmentem adresu: (...) Dresden 2 Pragerstr.2
plakieta: Berlin, Królewska Manufaktura Porcelany (KPM), 1906 r.
miniatura: Ludwig Sturm (1844 - 1926), Drezno oraz atelier- magazyn sprzedazy (?) L.& M. Sturm w Dreznie przy Pragerstrasse 2

Bibl.: Neuwirth W., Porzellanmaler Lexikon, Bd. I-II, 1977; Retrospektive Angelika Kauffmann, Kat. wystawy, oprac. Baumgärtel b., Kunstmuseum Düsseldorf 1998.

Duza, dobrej klasy miniatura w owalu przedstawia (w ¾ postaci) mloda, ciemnowlosa kobiete w zielonym zawoju, bialej, antykizujacej szacie i ciemnoniebieskim plaszczu, z rozwinietym zwojem z napisem Sybille w lewej dloni, podsunietym pod lokiec prawej reki, na której wspiera w zadumie glowe. Spopularyzowany przez portrety Guercina, Domenichina, a nastepnie Antona R.Mengsa, chetnie kopiowany i powtarzany przez wielu malarzy(w tym takze przez Angelike Kauffmann - rysunki i sztychy), wizerunek Sybilli byl okazja do czestego portretowania ówczesnych pieknosci jako slynnej wieszczki z Erytrei ; podejmowal nie tylko klasyczny motyw ikonograficzny, ale podkreslal takze antykizujacy ideal piekna kobiecego i - niejednokrotnie - jego wydzwiek erotyczny (por. Baumgärtel, 1998, kat.32) Prezentowany tu portret Sybilli autorstwa Ludwiga Sturma, szefa dzialu malarstwa, a pózniej dyrektora artystycznego manufaktury w Misni, absolwenta Institut für Porzellanmalerei w Bambergu oraz Akademii w Monachium i Dreznie, profesora tej ostatniej od 1891 roku, mógl powstac w oparciu o wizerunki malarskie Sybilli A. Mengsa, B. Westa a przede wszystkim w oparciu o grafiki A.Kauffmann.
Pewna niejasnoscia jest fakt umieszczenia na odwrociu odrecznego podpisu i daty (1884 rok), która jest zbyt wczesna w stosunku do daty powstania plakiety porcelanowej, wytloczonej obok znaku manufaktury berlinskiej. Nasuwa sie jedynie wytlumaczenie , ze miniatura na plakiecie powstala ( wykonana najpewniej przez samego Sturma) wedlug jakiegos wczesniejszego (moze nawet wlasnego?) pierwowzoru. Na odwrociu plakiety umieszczono - na potrzeby ekskluzywnego atelier przy Pragerstrasse 2 w Dreznie , specjalizujacego sie w wykonywaniu i sprzedazy kopii obrazów na porcelanie, a zwlaszcza portretów - nazwisko autora i date wykonania oryginalu. Sturm byl zwiazany z manufaktura misnienska od 1880 roku, mieszkal zas (do konca zycia) w Dreznie; kopiowal przez wiele lat dziela malarskie z Galerie Alte Meister, które nastepnie sprzedawano w magazynie L.& M.Sturm i byl wielkim oredownikiem wykorzystywania miniatur malarskich na porcelanie do zdobienia mebli , wnetrz mieszkalnych i wyrobów uzytkowych.

9
PLAKIETY PORCELANOWE

a)
PLAKIETA PORCELANOWA Z PORTRETEM DAMY JAKO WESTALKI, ok.1906 r.
wg obrazu Angeliki Kauffmann (1741 - 1807) z ok.1780 roku

b)
PLAKIETA PORCELANOWA Z PRZEDSTAWIENIEM SYBILLI, ok.1906
kopia wg sztychu Angeliki Kauffmann (1741 - 1807) ?

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

a)
PLAKIETA PORCELANOWA Z PORTRETEM DAMY JAKO WESTALKI, ok.1906 r.
wg obrazu Angeliki Kauffmann (1741 - 1807) z ok.1780 roku

porcelana, farby naszkliwne rama drewniana zlocona i lakierowana czarno ze zloconym ornamentem (na wkladce wokól owalnej plakiety); wymiary plakiety:43 x 34 cm (stojacy owal); wymiary w ramie: 75 x 65 cm
plakieta sygnowana wyciskiem: berlo i litery KPM, nizej duza litera F (data roczna)
plakieta: Berlin, Królewska Manufaktura Porcelany (KPM), 1906 r.;
miniatura: Drezno, atelier malarstwa na porcelanie, L.& M. Sturm (zal. 1865, dzialajace aktywnie na przelomie XIX/XX w.) lub Ludwig Sturm (1844 - 1926)

Bibl.: Neuwirth W., Porzellanmaler Lexikon, Bd. I-II, 1977; Miller's Antiques Price Guide 1992, vol. XIII, 1992, s.145; Retrospektive Angelika Kauffmann. [Kat. wystawy], oprac. B. Baumgärtel, Kunstmuseum Düsseldorf 1998; Verrückt nach Angelika(...), [Kat. wystawy], Hetjens Museum Düsseldorf, 1999, kat.84;

Doskonala miniatura na duzej plakiecie porcelanowej jest zredukowana do popiersia kopia portretu olejnego pedzla Angeliki Kauffmann, eksponowanego w Galerie Alte Meister w Dreznie, pozyskanego do drezdenskich zbiorów w 1782 roku. Portret Westalki byl jednym z chetniej powtarzanych przez miniaturzystów na porcelanie tematów. Swiadcza o tym zarówno zachowane wierne jego kopie (por. miniatura na plakiecie porcelanowej z ok.1883 roku z atelier L.& M. Sturm z Drezna, publ. Neuwirth 1977, t. II, s.289) , jak i wersje miniatorskie, zredukowane do potrzeb tak modnej od konca XVIII wieku bizuterii z miniaturami malarskimi (por. Neuwirth 1977, t. II, il. na s.23, lub kat. Verrückt nach Angelika, 1999, kat. 84). Wykonywaly je z reguly pracownie malarskie i miniaturzysci na porcelanie - malarze drezdenscy, majacy mozliwosc i zgode na wykonywanie kopii w Drezdenskiej Galerii Starych Mistrzów, lub korzystajacy z miedziorytów reprodukujacych obraz ; tak np. sztych C.G. Schultzego, o wymiarach 35,5 x 28 cm, mozna bylo kupic w latach 60./70. XIX wieku w Sekretariacie Królewskiej Galerii Obrazów w Dreznie za 2 (na bialym) lub za 4 (na papierze chinskim) marki . Niech wiec nie dziwi fakt , ze przy takiej dostepnosci "reprodukcji" oryginalów, malarskie dziela mistrzów, zyskiwaly duza popularnosc i wielorakie zastosowanie. Na te popularnosc mialy takze znaczacy wplyw organizowane od polowy XIX wieku krajowe (w Dreznie, czy Berlinie) i swiatowe (w Londynie, Paryzu) wystawy rekodziela, rzemiosla i przemyslu artystycznego, na których autorzy kopii dziel malarskich na porcelanie (np. dyrektor artystyczny manufaktury w Misni, Ludwig Sturm, czy doskonaly miniaturzysta drezdenski Heinrich Bucker) zdobywali nagrody i medale. Malarstwo Angeliki Kauffmann bylo szczególnie lubiane i chetnie przenoszone na plakiety porcelanowe i porcelane uzytkowa (serwisy, filizanki, wazony i talerze dekoracyjne).

b)
PLAKIETA PORCELANOWA Z PRZEDSTAWIENIEM SYBILLI, ok.1906
kopia wg sztychu Angeliki Kauffmann (1741 - 1807) ?

porcelana, farby naszkliwne, rama drewniana zlocona i lakierowana czarno ze zloconym ornamentem (na wkladce wokól owalnej plakiety); wymiary plakiety: 42,5 x 33 cm (stojacy owal); wymiary w ramie: 73 x 63,5 cm
plakieta sygnowana wyciskiem: berlo i litery KPM, nizej duza litera F (data roczna); odrecznie piórem: L.Sturm/ Juli 1884; zachowana fragmentarycznie owalna fioletowa pieczec z fragmentem adresu: (...) Dresden 2 Pragerstr.2
plakieta: Berlin, Królewska Manufaktura Porcelany (KPM), 1906 r.
miniatura: Ludwig Sturm (1844 - 1926), Drezno oraz atelier- magazyn sprzedazy (?) L.& M. Sturm w Dreznie przy Pragerstrasse 2

Bibl.: Neuwirth W., Porzellanmaler Lexikon, Bd. I-II, 1977; Retrospektive Angelika Kauffmann, Kat. wystawy, oprac. Baumgärtel b., Kunstmuseum Düsseldorf 1998.

Duza, dobrej klasy miniatura w owalu przedstawia (w ¾ postaci) mloda, ciemnowlosa kobiete w zielonym zawoju, bialej, antykizujacej szacie i ciemnoniebieskim plaszczu, z rozwinietym zwojem z napisem Sybille w lewej dloni, podsunietym pod lokiec prawej reki, na której wspiera w zadumie glowe. Spopularyzowany przez portrety Guercina, Domenichina, a nastepnie Antona R.Mengsa, chetnie kopiowany i powtarzany przez wielu malarzy(w tym takze przez Angelike Kauffmann - rysunki i sztychy), wizerunek Sybilli byl okazja do czestego portretowania ówczesnych pieknosci jako slynnej wieszczki z Erytrei ; podejmowal nie tylko klasyczny motyw ikonograficzny, ale podkreslal takze antykizujacy ideal piekna kobiecego i - niejednokrotnie - jego wydzwiek erotyczny (por. Baumgärtel, 1998, kat.32) Prezentowany tu portret Sybilli autorstwa Ludwiga Sturma, szefa dzialu malarstwa, a pózniej dyrektora artystycznego manufaktury w Misni, absolwenta Institut für Porzellanmalerei w Bambergu oraz Akademii w Monachium i Dreznie, profesora tej ostatniej od 1891 roku, mógl powstac w oparciu o wizerunki malarskie Sybilli A. Mengsa, B. Westa a przede wszystkim w oparciu o grafiki A.Kauffmann.
Pewna niejasnoscia jest fakt umieszczenia na odwrociu odrecznego podpisu i daty (1884 rok), która jest zbyt wczesna w stosunku do daty powstania plakiety porcelanowej, wytloczonej obok znaku manufaktury berlinskiej. Nasuwa sie jedynie wytlumaczenie , ze miniatura na plakiecie powstala ( wykonana najpewniej przez samego Sturma) wedlug jakiegos wczesniejszego (moze nawet wlasnego?) pierwowzoru. Na odwrociu plakiety umieszczono - na potrzeby ekskluzywnego atelier przy Pragerstrasse 2 w Dreznie , specjalizujacego sie w wykonywaniu i sprzedazy kopii obrazów na porcelanie, a zwlaszcza portretów - nazwisko autora i date wykonania oryginalu. Sturm byl zwiazany z manufaktura misnienska od 1880 roku, mieszkal zas (do konca zycia) w Dreznie; kopiowal przez wiele lat dziela malarskie z Galerie Alte Meister, które nastepnie sprzedawano w magazynie L.& M.Sturm i byl wielkim oredownikiem wykorzystywania miniatur malarskich na porcelanie do zdobienia mebli , wnetrz mieszkalnych i wyrobów uzytkowych.