Studiował w warszawskiej SSP, po czym kontynuował naukę w Antwerpii i paryskiej Ecole des Beaux-Arts. Uznany za prekursora op-artu - najbardziej awangardowego nurtu polskiej sztuki nowoczesnej. Członek ugrupowania "Blok". Związany z artystyczną awangardą europejską - m.in. T. van Doesburgiem, V. Eggelingiem, M. van der Rohe, L. Moholy-Nagyem. Jego zainteresowanie konstruktywizmem ukierunkował poznany przez artystę El Lissitzky. Wystawiał i przebywał w Berlinie lat 20-tych. Miał tam wystawę indywidualną w 1926 r w galerii Der Sturm. W 1924 r ogłosił manifest "Mechano-Faktura" , w którym odrzuca malarstwo iluzji przestrzennej na rzecz dwuwymiarowości płócien. Ogranicza skalę barw do białej, czarnej i czerwonej. Posługuje się szablonami. Zakłada firmę reklamową, w której realizuje swoje pomysły druku funkcjonalnego. W 1928 r zamieszkał na stałe w Paryżu, powrócił do malarstwa figuratywnego, malował portrety. Przez krytykę światową uznany za jednego z kilkuset najwybitniejszych twórców XX wieku/ "ARTof the 20th Century" TASCHEN 2000./

115
Henryk BERLEWI (1894 - 1967)

Plakat z wystawy Henryka Berlewiego, Berlin 1964

litografia barwna, papier, wym. 61,2 x 49,5 cm,
sygn. na kamieniu: H.BERLEWI,
na odwrociu pieczęć: ATELIER BERLEWI

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Studiował w warszawskiej SSP, po czym kontynuował naukę w Antwerpii i paryskiej Ecole des Beaux-Arts. Uznany za prekursora op-artu - najbardziej awangardowego nurtu polskiej sztuki nowoczesnej. Członek ugrupowania "Blok". Związany z artystyczną awangardą europejską - m.in. T. van Doesburgiem, V. Eggelingiem, M. van der Rohe, L. Moholy-Nagyem. Jego zainteresowanie konstruktywizmem ukierunkował poznany przez artystę El Lissitzky. Wystawiał i przebywał w Berlinie lat 20-tych. Miał tam wystawę indywidualną w 1926 r w galerii Der Sturm. W 1924 r ogłosił manifest "Mechano-Faktura" , w którym odrzuca malarstwo iluzji przestrzennej na rzecz dwuwymiarowości płócien. Ogranicza skalę barw do białej, czarnej i czerwonej. Posługuje się szablonami. Zakłada firmę reklamową, w której realizuje swoje pomysły druku funkcjonalnego. W 1928 r zamieszkał na stałe w Paryżu, powrócił do malarstwa figuratywnego, malował portrety. Przez krytykę światową uznany za jednego z kilkuset najwybitniejszych twórców XX wieku/ "ARTof the 20th Century" TASCHEN 2000./