Grafik, rysownik, projektant plakatów, ilustrator. Gdy przywołujemy postać Henryka Tomaszewskiego, przede wszystkim widzimy wybitnego plakacistę, jednego z tych artystów, którzy tworzyli polską szkołę plakatu lat 50. i 60. Wyrazisty i odrębny charakter zapewniało szkole traktowanie plakatu jako odrębnego gatunku plastycznego, którego nie dotyczyły kryteria oceny przenoszone z innych gatunków plastyki. Z perspektywy czasu wydaje się jednak, że głównym kryterium odróżniającym polską szkołę plakatu od innych było niepoddanie się dyktatowi fotografii reklamowej i indywidualizm twórców, ich artystyczne osobowości, tak silne jak Henryka Tomaszewskiego, który dopracował się własnych metod twórczych. Ich istotę tak określał: "Prosty pomysł wyrażający skomplikowaną treść, jakby ktoś zamiast całego długiego zdania wypowiedział jedno słowo lub napisał wykrzyknik, niechęć do gadatliwości, skłonność do lapidarności, myślowego skrótu". (Agnieszka Szewczyk, "Polsko-warszawska szkoła plakatu", w: "Powinność i bunt", Warszawa 2004 r.). Malował, rysował, wycinał, wydzierał, kleił, zestawiał różne materiały. "(…) praktykował niekończący się kolaż rzeczywistości" (Dorota Folga-Januszewska, "Henryk Tomaszewski, Plakaty", Warszawa 2017). Jego plakaty "Football", "Moore", "Love", "Rewizor" czy "Witkacy" na zawsze przeszły do historii sztuki polskiej. Urodził się w 1914 roku w Warszawie. Ukończył Szkołę Przemysłu Graficznego. W 1939 roku ukończył studia malarskie na ASP w Warszawie. W latach 1952-1985 prowadził Pracownię Plakatu na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie. Profesor zwyczajny. Wychował setki uczniów. Zmarł w 2005 roku.

71
Henryk TOMASZEWSKI (1914 - 2005)

Plakat - IV Ogólnopolska Wystawa Grafiki

druk, papier; 98 x 67 cm;
faksymile p. g.: H. Tomaszewski;
plakat z okazji IV Ogólnopolskiej Wystawy Grafiki, listopad 1969

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Grafik, rysownik, projektant plakatów, ilustrator. Gdy przywołujemy postać Henryka Tomaszewskiego, przede wszystkim widzimy wybitnego plakacistę, jednego z tych artystów, którzy tworzyli polską szkołę plakatu lat 50. i 60. Wyrazisty i odrębny charakter zapewniało szkole traktowanie plakatu jako odrębnego gatunku plastycznego, którego nie dotyczyły kryteria oceny przenoszone z innych gatunków plastyki. Z perspektywy czasu wydaje się jednak, że głównym kryterium odróżniającym polską szkołę plakatu od innych było niepoddanie się dyktatowi fotografii reklamowej i indywidualizm twórców, ich artystyczne osobowości, tak silne jak Henryka Tomaszewskiego, który dopracował się własnych metod twórczych. Ich istotę tak określał: "Prosty pomysł wyrażający skomplikowaną treść, jakby ktoś zamiast całego długiego zdania wypowiedział jedno słowo lub napisał wykrzyknik, niechęć do gadatliwości, skłonność do lapidarności, myślowego skrótu". (Agnieszka Szewczyk, "Polsko-warszawska szkoła plakatu", w: "Powinność i bunt", Warszawa 2004 r.). Malował, rysował, wycinał, wydzierał, kleił, zestawiał różne materiały. "(…) praktykował niekończący się kolaż rzeczywistości" (Dorota Folga-Januszewska, "Henryk Tomaszewski, Plakaty", Warszawa 2017). Jego plakaty "Football", "Moore", "Love", "Rewizor" czy "Witkacy" na zawsze przeszły do historii sztuki polskiej. Urodził się w 1914 roku w Warszawie. Ukończył Szkołę Przemysłu Graficznego. W 1939 roku ukończył studia malarskie na ASP w Warszawie. W latach 1952-1985 prowadził Pracownię Plakatu na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie. Profesor zwyczajny. Wychował setki uczniów. Zmarł w 2005 roku.