Grafika opisana i reprodukowana:
Teodor Axentowicz 1859-1938, [katalog wystaw] Kraków 1998, kat. V.4.
Koniec wieku. Sztuka polskiego modernizmu 1890-1914, Kraków 1996, s. 29;
Zawsze Młoda! Polska. Sztuka ok. 1900, Kraków 2012 (na okładce katalogu wystawy
w Muzeum Narodowym w Krakowie).
Teodor Axentowicz. Ormianin polski, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 2014, s. 93.

Sportretowana to Ata Zakrzewska znana krakowska piękność i sławetna muza Axentowicza. Artysta portretował ją wielokrotnie - m.in. jako femme fatale w jego najsłynniejszych realizacjach „Rudowłosa” (około 1899 r, MNK) czy zmysłowa „Wiosna” (około 1900 r., MNP). W grafice pojawiła się również na wcześniejszym projekcie okładki pierwszej wystawy Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, która miała miejsce w krakowskich sukiennicach w 1897 r. oraz na kolejnej okładce trzeciej wystawy. Dzięki tym projektom „główka” Zakrzewskiej stała się znakiem rozpoznawczym „Sztuki”. Grafika plakatowa i ilustracyjna uprawiana przez Axentowicza wyraźnie podporządkowana była jego podstawowym zagadnieniom, jakim był portret kobiecy i tak zwane „główki”, których kolejne wersje wprowadzał do plakatów i ilustracji.
(S. Krzysztofowicz-Kozakowska Teodor Axentowicz 1859-1938, [katalog wystawy] Kraków 1998, s.22)

059
Teodor AXENTOWICZ (1859 - 1938)

Plakat II Wystawy Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka, 1898 r.

litografia barwna, papier, 98 × 68 cm w świetle ramy
sygn. na płycie w p. g.: A w okręgu
Odbito w Krakowie, w Zakładzie Litograficznym Aureliusza Pruszyńskiego.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Grafika opisana i reprodukowana:
Teodor Axentowicz 1859-1938, [katalog wystaw] Kraków 1998, kat. V.4.
Koniec wieku. Sztuka polskiego modernizmu 1890-1914, Kraków 1996, s. 29;
Zawsze Młoda! Polska. Sztuka ok. 1900, Kraków 2012 (na okładce katalogu wystawy
w Muzeum Narodowym w Krakowie).
Teodor Axentowicz. Ormianin polski, Państwowa Galeria Sztuki, Sopot 2014, s. 93.

Sportretowana to Ata Zakrzewska znana krakowska piękność i sławetna muza Axentowicza. Artysta portretował ją wielokrotnie - m.in. jako femme fatale w jego najsłynniejszych realizacjach „Rudowłosa” (około 1899 r, MNK) czy zmysłowa „Wiosna” (około 1900 r., MNP). W grafice pojawiła się również na wcześniejszym projekcie okładki pierwszej wystawy Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, która miała miejsce w krakowskich sukiennicach w 1897 r. oraz na kolejnej okładce trzeciej wystawy. Dzięki tym projektom „główka” Zakrzewskiej stała się znakiem rozpoznawczym „Sztuki”. Grafika plakatowa i ilustracyjna uprawiana przez Axentowicza wyraźnie podporządkowana była jego podstawowym zagadnieniom, jakim był portret kobiecy i tak zwane „główki”, których kolejne wersje wprowadzał do plakatów i ilustracji.
(S. Krzysztofowicz-Kozakowska Teodor Axentowicz 1859-1938, [katalog wystawy] Kraków 1998, s.22)