Praca Plaisir d’existence po raz pierwszy zaprezentowana została podczas indywidualnej wystawy Zbigniewa Warpechowskiego w Galerii Foksal w 1971 roku. Na płaskiej bryle wykonanej z marmuru widniał wygrawerowany w lewym, dolnym rogu napis Plaisir d’existence („Przyjemność istnienia”). Według relacji artysty pomysł na pracę powstał z fascynacji pięknem struktury kamienia. Tytułowe hasło można potraktować również jako ironiczny komentarz do życia codziennego w Polsce Ludowej oraz wolności twórczej artystów neoawangardy tworzących w owym czasie.

Zbigniew Warpechowski (ur. 1938) jest performerem, malarzem, scenografem, poetą i teoretykiem sztuki. Studiował architekturę na Politechnice Krakowskiej oraz na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. To jeden z prekursorów sztuki performansu w Polsce i na świecie. Swój pierwszy performans „Kwadrans poetycki” Warpechowski zrealizował wraz z Tomaszem Stańko w 1976 roku w Krakowie. Jest współzałożycielem legendarnej grupy Black Market zrzeszającej pionierów sztuki performansu, m.in.: Norberta Klassena, Alastaira MacLennana czy Zygmunta Piotrowskiego. W 2014 roku w warszawskiej Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki odbyła się wystawa retrospektywna Zbigniewa Warpechowskiego zatytułowana „To”.

Warpechowski jest autorem ponad trzystu wystąpień na całym świecie i twórcą scenografii do ośmiu filmów. Artysta publikuje także książki i teksty dotyczące kultury współczesnej, filozofii, wiary i osobistych doświadczeń. W 1997 roku Zbigniew Warpechowski otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za trzydziestoletnią działalność w dziedzinie performansu, a w 2009 roku Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Prace artysty znajdują się m.in. w zbiorach: Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego we Wrocławiu.

14
Zbigniew WARPECHOWSKI (ur. 1938)

„Plaisir d’existence”, 1971/2020

marmur Bianco Carrara (cięcie maszynowe, szczotkowanie), 50 x 50 x 8,5 cm

Zobacz katalog

Przyjaciele MNW

Czwarta aukcja dobroczynna „Spragnieni Piękna”

24.02.2020

21:20

Cena wywoławcza: 1 000 zł
Zaloguj się, aby wysłać zgłoszenie

Praca Plaisir d’existence po raz pierwszy zaprezentowana została podczas indywidualnej wystawy Zbigniewa Warpechowskiego w Galerii Foksal w 1971 roku. Na płaskiej bryle wykonanej z marmuru widniał wygrawerowany w lewym, dolnym rogu napis Plaisir d’existence („Przyjemność istnienia”). Według relacji artysty pomysł na pracę powstał z fascynacji pięknem struktury kamienia. Tytułowe hasło można potraktować również jako ironiczny komentarz do życia codziennego w Polsce Ludowej oraz wolności twórczej artystów neoawangardy tworzących w owym czasie.

Zbigniew Warpechowski (ur. 1938) jest performerem, malarzem, scenografem, poetą i teoretykiem sztuki. Studiował architekturę na Politechnice Krakowskiej oraz na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. To jeden z prekursorów sztuki performansu w Polsce i na świecie. Swój pierwszy performans „Kwadrans poetycki” Warpechowski zrealizował wraz z Tomaszem Stańko w 1976 roku w Krakowie. Jest współzałożycielem legendarnej grupy Black Market zrzeszającej pionierów sztuki performansu, m.in.: Norberta Klassena, Alastaira MacLennana czy Zygmunta Piotrowskiego. W 2014 roku w warszawskiej Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki odbyła się wystawa retrospektywna Zbigniewa Warpechowskiego zatytułowana „To”.

Warpechowski jest autorem ponad trzystu wystąpień na całym świecie i twórcą scenografii do ośmiu filmów. Artysta publikuje także książki i teksty dotyczące kultury współczesnej, filozofii, wiary i osobistych doświadczeń. W 1997 roku Zbigniew Warpechowski otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za trzydziestoletnią działalność w dziedzinie performansu, a w 2009 roku Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Prace artysty znajdują się m.in. w zbiorach: Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego we Wrocławiu.