Proweniencja: Nabyty przez dziadka obecnego właściciela w latach 30. XX w.
Wystawa: Biennale w Wenecji, 1938
Olga BOZNAŃSKA (1865 Kraków - 1940 Paryż), urodzona z ojca Polaka i matki Francuzki, kształciła się w Krakowie, potem w Monachium. W 1898 przeniosła się do Paryża, gdzie regularnie wystawiała w Salonie Narodowego Towarzystwa Sztuk Pięknych, a także w Salon d'Automne, Salon des Tuileries oraz w galeriach prywatnych. Wystawia swoje prace w całej Europie, w Stanach Zjednoczonych i Japonii, była zdobywczynią licznych nagród, medali i wyróżnień uzyskanych na IIIe Internationale Kunst-Ausstellung w Wiedniu w 1894, na Wystawie Powszechnej w 1900 w Paryżu, na X Międzynarodowa Wystawa Sztuki w Monachium w 1905 r na Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Instytucie Carnegie w Pittsburghu w 1907 r. m.in. Jedna z najważniejszych polskich artystek, znana przede wszystkim z portretów i martwych natur malowanych w jej bardzo indywidualnym stylu. Jego prace znajdują się we wszystkich najważniejszych muzeach w Polsce, w szczególności w Muzeum Narodowym w Krakowie i Warszawie, a także we Francji (Musée d'Orsay), Belgii (Musée Émile Verhaeren), Włoszech (Ca' Pesaro w Wenecji ), w Stanach Zjednoczonych (Carnegie Museum of Art w Pittsburghu, Smithsonian American Art Museum w Waszyngtonie, Telfair Museum w Savannah, Polish Museum of America w Chicago, na Ukrainie (National Gallery of Art we Lwowie), w Japonii jako W 1938 r.,u na XXI Biennale w Wenecji uczczono twórczość polskiej malarki Olgi Boznańskiej, organizując jej retrospektywną wystawę złożoną z dwudziestu siedmiu obrazów pochodzących z różnych okresów. Artystka pokazuje pięć obrazów przedstawiających kwiaty , w tym bukiet piwonii w szklanym wazonie. Znana głównie jako znakomita portrecistka, Boznańska jest także miłośniczką kwiatów, które często przedstawia jako jeden z elementów swoich martwych natur lub jako główny motyw jego bukietów. Koncentruje się z jednej strony na pięknie kwiatów, z drugiej strony ujawnia swój talent do obrazowego tworzenia materiału pojemnika, jak gładki i zimny aspekt szkła i jego przezroczystość. "Piwonie" są dobrym przykładem stylu Boznańskiej z późniejszego okresu, z lat 30. XX wieku, gdzie malarka nie wahała się szer.,o wykorzystywać koloru pozostawionej w rezerwie tektury jako tła kompozycji umieszczonej w nieokreślonej przestrzeni. Następnie wybiera czerwone kwiaty, których kolor kontrastuje z beżowym tłem. Całość malowana jest bardzo swobodnie, a ledwie zarysowane formy układają się w grę quasi-abstrakcyjnych plam koloru. dr Ewa Bobrowska, firma ekspercka CEBM-Bobrowska-Mielniczuk (cebmparis@gmail.com)
Olej na tekturze, 54,7 x 27,6 cm,
Sygn. śr. l.d. „Olga Boznańska”,
Na odwrocie: nalepka z napisem: XXI. Esposiz.[zione] Biennal.[e] Internaz.[ionale] d'Arte | di Venezia – 1938 – XVI |14.
Fragment etykiety XXI Międzynarodowego Biennale Sztuk Pięknych Wenecja 1938 z nazwiskiem artystki O. de Boznańskiej, tytuł pracy: Kwiaty (Piwonie ); adres: Paris VIe, 49 bld Montparnasse oraz napis w języku polskim: XXI Biennale w Wenecji| Komisariat Działu Polskiego| z karty M-wa Spraw Zagr. [Komisariat Sekcji Polskiej w imieniu Ministerstwa Spraw Zagranicznych]
Etykieta marszanda Lucien Lefebvre-Foinet: Lucien Lefebvre-Foinet|19, rue Vavin i 2, rue Bréa, Paris VIe|3257|Couleurs et toiles fines , opatrzona francuską pieczęcią celną
Proweniencja: Nabyty przez dziadka obecnego właściciela w latach 30. XX w.
Wystawa: Biennale w Wenecji, 1938
Olga BOZNAŃSKA (1865 Kraków - 1940 Paryż), urodzona z ojca Polaka i matki Francuzki, kształciła się w Krakowie, potem w Monachium. W 1898 przeniosła się do Paryża, gdzie regularnie wystawiała w Salonie Narodowego Towarzystwa Sztuk Pięknych, a także w Salon d'Automne, Salon des Tuileries oraz w galeriach prywatnych. Wystawia swoje prace w całej Europie, w Stanach Zjednoczonych i Japonii, była zdobywczynią licznych nagród, medali i wyróżnień uzyskanych na IIIe Internationale Kunst-Ausstellung w Wiedniu w 1894, na Wystawie Powszechnej w 1900 w Paryżu, na X Międzynarodowa Wystawa Sztuki w Monachium w 1905 r na Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Instytucie Carnegie w Pittsburghu w 1907 r. m.in. Jedna z najważniejszych polskich artystek, znana przede wszystkim z portretów i martwych natur malowanych w jej bardzo indywidualnym stylu. Jego prace znajdują się we wszystkich najważniejszych muzeach w Polsce, w szczególności w Muzeum Narodowym w Krakowie i Warszawie, a także we Francji (Musée d'Orsay), Belgii (Musée Émile Verhaeren), Włoszech (Ca' Pesaro w Wenecji ), w Stanach Zjednoczonych (Carnegie Museum of Art w Pittsburghu, Smithsonian American Art Museum w Waszyngtonie, Telfair Museum w Savannah, Polish Museum of America w Chicago, na Ukrainie (National Gallery of Art we Lwowie), w Japonii jako W 1938 r.,u na XXI Biennale w Wenecji uczczono twórczość polskiej malarki Olgi Boznańskiej, organizując jej retrospektywną wystawę złożoną z dwudziestu siedmiu obrazów pochodzących z różnych okresów. Artystka pokazuje pięć obrazów przedstawiających kwiaty , w tym bukiet piwonii w szklanym wazonie. Znana głównie jako znakomita portrecistka, Boznańska jest także miłośniczką kwiatów, które często przedstawia jako jeden z elementów swoich martwych natur lub jako główny motyw jego bukietów. Koncentruje się z jednej strony na pięknie kwiatów, z drugiej strony ujawnia swój talent do obrazowego tworzenia materiału pojemnika, jak gładki i zimny aspekt szkła i jego przezroczystość. "Piwonie" są dobrym przykładem stylu Boznańskiej z późniejszego okresu, z lat 30. XX wieku, gdzie malarka nie wahała się szer.,o wykorzystywać koloru pozostawionej w rezerwie tektury jako tła kompozycji umieszczonej w nieokreślonej przestrzeni. Następnie wybiera czerwone kwiaty, których kolor kontrastuje z beżowym tłem. Całość malowana jest bardzo swobodnie, a ledwie zarysowane formy układają się w grę quasi-abstrakcyjnych plam koloru. dr Ewa Bobrowska, firma ekspercka CEBM-Bobrowska-Mielniczuk (cebmparis@gmail.com)