LITERATURA:
porównaj: Bogusław Deptuła, Koniec wieku końcem sztuki, „Elle”, nr 2/1997, s. 53 (il.)
porównaj: Stanisław Bukowski, Sztuka szoku, Express Wieczorny, nr 42, 2.03.1999 (il.)
porównaj: Katarzyna Kozyra, In Art Dreams Come True, Wrocław 2007, s. 10 (il.)

Archiwalne zdjęcie przedstawia pracę dyplomową Kozyry, która zapoczątkowała nowy nurt w sztuce nazywany sztuką krytyczną oraz wywołała głośnią dyskusję w mediach. Inspiracją do jej powstania była baśń braci Grimm „Muzykanci z Bremy”. „Piramida zwierząt” składa się z czterech wypchanych ciał zwierząt: konia, psa, kota i koguta oraz wideo dokumentującego proces usypiania i obdzierania ze skóry konia.

Rzeźbiarka, autorka instalacji i filmów wideo. W latach 1985-1988 studiowała germanistykę na Uniwersytecie Warszawskim. W 1988 roku rozpoczęła studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuki Pięknych Warszawie. Tam w 1993 roku obroniła dyplom w pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego. Praca dyplomowa Katarzyny Kozyry, „Piramida Zwierząt” (1993), zdobyła spory, początkowo głównie negatywny, rozgłos w prasie i telewizji. Od tej pory artystka zyskała miano dyżurnej skandalistki polskich mediów. Po studiach zaprzestała uprawiania rzeźby na rzecz fotografii, wideo, wideo-instalacji, performances. W 1997 roku została wyróżniona Paszportem Polityki jako najbardziej obiecująca polska artystka. Reprezentując Polskę na 47. Biennale w Wenecji w 1999 roku otrzymała honorowe wyróżnienie. W latach dziewięćdziesiątych Katarzyna Kozyra uznana została za czołową artystkę nurtu tzw. sztuki krytycznej, głównie za sprawą dotykania społecznych tabu (śmierć, choroba, nagość), zazwyczaj związanych z kwestią ciała. Jej zainteresowanie cielesnością sięga jeszcze okresu studiów (np. :”Akty anorektyczki” 1991, „Polaroidy czarno-białe” 1992). Obecnie mieszka w Berlinie i Warszawie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

226
Katarzyna KOZYRA (1963, Warszawa)

"Piramida zwierząt", 1993/2018

wydruk pigmentowy/papier, 29,7 x 21 cm (w świetle oprawy)
sygnowany p.d.: 'KKozyra' i opisany l.d.: '9/14'
Hahnemühle
ed. 9/14

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

LITERATURA:
porównaj: Bogusław Deptuła, Koniec wieku końcem sztuki, „Elle”, nr 2/1997, s. 53 (il.)
porównaj: Stanisław Bukowski, Sztuka szoku, Express Wieczorny, nr 42, 2.03.1999 (il.)
porównaj: Katarzyna Kozyra, In Art Dreams Come True, Wrocław 2007, s. 10 (il.)

Archiwalne zdjęcie przedstawia pracę dyplomową Kozyry, która zapoczątkowała nowy nurt w sztuce nazywany sztuką krytyczną oraz wywołała głośnią dyskusję w mediach. Inspiracją do jej powstania była baśń braci Grimm „Muzykanci z Bremy”. „Piramida zwierząt” składa się z czterech wypchanych ciał zwierząt: konia, psa, kota i koguta oraz wideo dokumentującego proces usypiania i obdzierania ze skóry konia.

Rzeźbiarka, autorka instalacji i filmów wideo. W latach 1985-1988 studiowała germanistykę na Uniwersytecie Warszawskim. W 1988 roku rozpoczęła studia na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuki Pięknych Warszawie. Tam w 1993 roku obroniła dyplom w pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego. Praca dyplomowa Katarzyny Kozyry, „Piramida Zwierząt” (1993), zdobyła spory, początkowo głównie negatywny, rozgłos w prasie i telewizji. Od tej pory artystka zyskała miano dyżurnej skandalistki polskich mediów. Po studiach zaprzestała uprawiania rzeźby na rzecz fotografii, wideo, wideo-instalacji, performances. W 1997 roku została wyróżniona Paszportem Polityki jako najbardziej obiecująca polska artystka. Reprezentując Polskę na 47. Biennale w Wenecji w 1999 roku otrzymała honorowe wyróżnienie. W latach dziewięćdziesiątych Katarzyna Kozyra uznana została za czołową artystkę nurtu tzw. sztuki krytycznej, głównie za sprawą dotykania społecznych tabu (śmierć, choroba, nagość), zazwyczaj związanych z kwestią ciała. Jej zainteresowanie cielesnością sięga jeszcze okresu studiów (np. :”Akty anorektyczki” 1991, „Polaroidy czarno-białe” 1992). Obecnie mieszka w Berlinie i Warszawie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.