Pochodzenie: kolekcja prywatna, Warszawa
wystawiany: Eugeniusz Markowski, Galeria DAP OW ZPAP, Warszawa, 8 marca - 3 kwietnia 2005;
reprodukowany w kat. wystawy s. 110.;
Eugeniusz Markowski. Homo Sapiens, Piękna Gallery, Warszawa, 20 maja - 20 czerwca 2016
reprodukowany w kat. wystawy s. 6.
Eugeniusz Markowski (1912 – 2007) Malarz, rysownik, profesor malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych i znaczących wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą, m.in.: 1000 Years Polish Art w Royal Academy of Art w Londynie w 1970 r.; Kunsthalle Mannhaim w 1973 r.; Polskie Malarstwo Współczesne w Museo de Arte Moderno w Meksyku w 1975 r. W 1963 roku Markowski reprezentował Polskę na Biennale w São Paulo.
Krytycy sztuki wskazują na Soutine’a, Noldego, Grosza, Dubuffeta i Kokoschkę jako artystów bliskich Markowskiemu, szczególnie jego sile ekspresji i sposobowi widzenia świata. Bożena Kowalska uważa wręcz, że swoimi brutalnymi obrazami Markowski zapowiadał (z prawie dwudziestoletnim wyprzedzeniem) ruch Neue Wilde. Jak pisał M. Rosiak: „niepoczytalny i dziki, bardziej radykalny i wywrotowy niż najbardziej radykalne i wywrotowe malarstwo młodych”.
Prace Markowskiego znajdują się w ważnych kolekcjach muzealnych i prywatnych na całym świecie, m.in. w Museu de Arte Moderna w São Paulo, D'Arcy Gallery w Nowym Jorku, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeach Narodowych w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu.
olej, płótno, 136 x 80 cm
sygnowany l.d.: E. Markowski;
u dołu: "Nic na to nie poradzę/wolę nagą dziewczynę, niż nagiego króla" datowany i opisany na blejtramie: "PIRAMIDA" OLEJ 130 x 80; na blejtramie: częściowo zapisany cytat z lica obrazu
Pochodzenie: kolekcja prywatna, Warszawa
wystawiany: Eugeniusz Markowski, Galeria DAP OW ZPAP, Warszawa, 8 marca - 3 kwietnia 2005;
reprodukowany w kat. wystawy s. 110.;
Eugeniusz Markowski. Homo Sapiens, Piękna Gallery, Warszawa, 20 maja - 20 czerwca 2016
reprodukowany w kat. wystawy s. 6.
Eugeniusz Markowski (1912 – 2007) Malarz, rysownik, profesor malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych i znaczących wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą, m.in.: 1000 Years Polish Art w Royal Academy of Art w Londynie w 1970 r.; Kunsthalle Mannhaim w 1973 r.; Polskie Malarstwo Współczesne w Museo de Arte Moderno w Meksyku w 1975 r. W 1963 roku Markowski reprezentował Polskę na Biennale w São Paulo.
Krytycy sztuki wskazują na Soutine’a, Noldego, Grosza, Dubuffeta i Kokoschkę jako artystów bliskich Markowskiemu, szczególnie jego sile ekspresji i sposobowi widzenia świata. Bożena Kowalska uważa wręcz, że swoimi brutalnymi obrazami Markowski zapowiadał (z prawie dwudziestoletnim wyprzedzeniem) ruch Neue Wilde. Jak pisał M. Rosiak: „niepoczytalny i dziki, bardziej radykalny i wywrotowy niż najbardziej radykalne i wywrotowe malarstwo młodych”.
Prace Markowskiego znajdują się w ważnych kolekcjach muzealnych i prywatnych na całym świecie, m.in. w Museu de Arte Moderna w São Paulo, D'Arcy Gallery w Nowym Jorku, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeach Narodowych w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu.