"Z wiosennych plenerów w Saint-Tropez w 1921 i 1922 roku przywozi pejzaże oraz martwe natury z motywami kwiatów i ryb, wysmakowane w rozwiązaniach kompozycyjnych i barwnych, będące echem fowistycznego eksperymentu hiszpańskiego. Zdecydowanie porządkuje w nich swoje relacje z malarstwem Cézanne'a i Renoira. Płaszczyzna obrazów się zagęszcza. Drzewa zyskują lekką puszystość, swymi wymyślnymi układami pogłębiają perspektywę lub ją zamykają, linia horyzontu najczęściej wznosi się ku górnej krawędzi, zostawiając wąskie pasemko nieba.
Jego błękit, niekiedy lekko perłowy, i lazur wody przebijają zza kurtyny drzew. Czasami te zamknięte układy zastępują panoramiczne ujęcia."
(Elżbieta Charazińska, Józefa Pankiewicza batalia o czyste malarstwo [w:] Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin. Katalog wystawy monograficznej, Muzeum Narodowe w Warszawie 9. I - 26.III. 2006, Warszawa 2006, s. 18

60
Józef PANKIEWICZ (1866 Lublin - 1940 La Ciotat, Francja)

Pinie na zboczu - Saint-Tropez, 1921

olej, płótno, 59 x 73 cm;
sygn. l.d.: Pankiewicz
na odwrocie nalepka z Muzeum Narodowego w Warszawie z numerem P753/05/4

Por.: Józef Pankiewicz. Życie i dzieło. Artyście w 140. Rocznicę urodzin [ katalog wystawy monograficznej, Muzeum Narodowe w Warszawie 9 stycznia - 26 marca 2006], Warszawa 2006, poz. kat. 256, il. barwna, bibliografia

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

"Z wiosennych plenerów w Saint-Tropez w 1921 i 1922 roku przywozi pejzaże oraz martwe natury z motywami kwiatów i ryb, wysmakowane w rozwiązaniach kompozycyjnych i barwnych, będące echem fowistycznego eksperymentu hiszpańskiego. Zdecydowanie porządkuje w nich swoje relacje z malarstwem Cézanne'a i Renoira. Płaszczyzna obrazów się zagęszcza. Drzewa zyskują lekką puszystość, swymi wymyślnymi układami pogłębiają perspektywę lub ją zamykają, linia horyzontu najczęściej wznosi się ku górnej krawędzi, zostawiając wąskie pasemko nieba.
Jego błękit, niekiedy lekko perłowy, i lazur wody przebijają zza kurtyny drzew. Czasami te zamknięte układy zastępują panoramiczne ujęcia."
(Elżbieta Charazińska, Józefa Pankiewicza batalia o czyste malarstwo [w:] Życie i dzieło. Artyście w 140. rocznicę urodzin. Katalog wystawy monograficznej, Muzeum Narodowe w Warszawie 9. I - 26.III. 2006, Warszawa 2006, s. 18