Prezentowany obraz jak twierdzi w swej ekspertyzie Barbara Brus Malinowska "jest jedną z wersji "Pijącego chłopca". Najbardziej znaną i najczęściej reprodukowaną w literaturze dotyczącej twórczości Zaka jest praca ( o wymiarach 91 x 61) znajdująca się kolekcji Albright-Knox Art. Gallery w Buffalo, NY USA ( repr. w: M. Rola, Eugeniusz Zak 1884-1926, "Pro Arte" summer 1987, s. 12). Jest ona też reprodukowana w monografiach Zaka: M. Gauthiera ( Paris 1927, s.16 nlb. dat. 1926), S. Zahorskiej (Warszawa 1927, il. 28 nlb.), na okładce katalogu wystawy dzieł Zaka w galerii S. Salza w Kolonii w 1925 r.[...]
Z danych historycznych wynika, że istniały też inne wersje tej kompozycji. Jedną z nich można znaleźć w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu ( nr inw. Mp 2568, wym. 93 x 60 cm.) zakupiona przez Muzeum w Paryżu w 1977 r.). Wymienione wyżej prace posiadają zbliżone wymiary, niemal identyczne kompozycje, różnią się jednak kolorystyką, użyciem drobnych detali, miejscem położenia sygnatury. Omawiany obraz byłby więc trzecią, znaną wersją " Pijącego chłopca" o znacznie mniejszym formacie od cytowanych wyżej dzieł. [...]
Wszystkie wersje "Pijącego chłopca" powstały w 1925 roku reprezentują więc ostatnią fazę twórczości Zaka: jego zainteresowanie kolorem (mocnym, często dysonansowym), stosowanie różnorodnych, kontrastujących ze sobą faktur, budowanie malarskiej przestrzeni kulisowo ujętymi płaszczyznami barwnymi" Praca reprodukowana w katalogu wystawy: "Eugeniusz Zak, 1884 1926", Barbara Brus Malinowska, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2004, kat. 243.
olej, płótno, 65 x 46
sygn. l. d.: Eug. Zak
Prezentowany obraz jak twierdzi w swej ekspertyzie Barbara Brus Malinowska "jest jedną z wersji "Pijącego chłopca". Najbardziej znaną i najczęściej reprodukowaną w literaturze dotyczącej twórczości Zaka jest praca ( o wymiarach 91 x 61) znajdująca się kolekcji Albright-Knox Art. Gallery w Buffalo, NY USA ( repr. w: M. Rola, Eugeniusz Zak 1884-1926, "Pro Arte" summer 1987, s. 12). Jest ona też reprodukowana w monografiach Zaka: M. Gauthiera ( Paris 1927, s.16 nlb. dat. 1926), S. Zahorskiej (Warszawa 1927, il. 28 nlb.), na okładce katalogu wystawy dzieł Zaka w galerii S. Salza w Kolonii w 1925 r.[...]
Z danych historycznych wynika, że istniały też inne wersje tej kompozycji. Jedną z nich można znaleźć w zbiorach Muzeum Narodowego w Poznaniu ( nr inw. Mp 2568, wym. 93 x 60 cm.) zakupiona przez Muzeum w Paryżu w 1977 r.). Wymienione wyżej prace posiadają zbliżone wymiary, niemal identyczne kompozycje, różnią się jednak kolorystyką, użyciem drobnych detali, miejscem położenia sygnatury. Omawiany obraz byłby więc trzecią, znaną wersją " Pijącego chłopca" o znacznie mniejszym formacie od cytowanych wyżej dzieł. [...]
Wszystkie wersje "Pijącego chłopca" powstały w 1925 roku reprezentują więc ostatnią fazę twórczości Zaka: jego zainteresowanie kolorem (mocnym, często dysonansowym), stosowanie różnorodnych, kontrastujących ze sobą faktur, budowanie malarskiej przestrzeni kulisowo ujętymi płaszczyznami barwnymi" Praca reprodukowana w katalogu wystawy: "Eugeniusz Zak, 1884 1926", Barbara Brus Malinowska, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2004, kat. 243.