Obraz wystawiany:
– Jerzy Duda Gracz. Pro memoria. Wrocławska kolekcja, Muzeum Miejskie Wrocławia 8 I – 13 II 2005, Muzeum Śląskie w Katowicach 19 II – 10 IV 2005, Muzeum Miedzi w Legnicy 15 IV – 28 V 2005;
– Preludium, Galeria Domu Aukcyjnego Agra-Art, Warszawa 28 I – 3 III 2023.
Obraz reprodukowany:
– Jerzy Duda Gracz. Pro memoria. Wrocławska kolekcja (kat. wystawy), Muzeum Miejskie Wrocławia, Wrocław 2005, s. 71, il. barwna, poz. kat. 68;
– Preludium. Wrocławska kolekcja (katalog wystawy), Agra-Art S.A., Warszawa 2023, s. 38, il. barwna, kat. 15.
Tematyka sakralna – lub nawiązująca w sposób pośredni do motywów znanych z historii sztuki sakralnej – pojawiała się dość często w malarstwie Jerzego Dudy Gracza, kulminację znajdując w Golgocie Jasnogórskiej (złożonej z 18 obrazów Męki Chrystusa), którą artysta zrealizował w ostatnich latach swojego życia.
Obraz 1984 (Pieta chłopska) z 1996 nawiązuje do wcześniejszego dzieła Dudy Gracza – Obrazu 1317 (Piety chłopskiej spod Wielunia), namalowanego w 1989 r. Zamiast Chrystusa – tradycyjnie występującego w przedstawieniach Piety – na kolanach Matki Bożej, artysta umieścił postać starej kobiety, umęczonej cierpieniami całego życia. W jesiennej tonacji tła, widoczny jest pejzaż polskiej wsi, melancholijny, nostalgiczny, rozciągnięty pod skłębionymi chmurami. W przedstawieniu – mimo zamiany postaci Chrystusa na staruszkę – nie wyczuwa się jednak intencji obrazoburczych, kpiny czy ironii. Obecna jest raczej idea współodczuwania Matki Bożej z cierpieniem pojedynczego, zwykłego człowieka. Twarz Marii pełna jest czułości i łagodnego smutku.
olej, płyta pilśniowa
65 x 89 cm
sygn. l.d.: DUDA GRACZ . 1984/96
Na odwr. na płycie::
– nalepka autorska wypełniona odręcznie z danymi obrazu i sygnaturą
– nalepka wystawowa [druk]: MUZEUM MIEJSKIE WROCŁAWIA | Jerzy Duda Gracz – Pro memoria | Wrocławska kolekcja | 8 stycznia – 13 lutego 2005 r., poniżej pieczątka muzealna;
– nalepka wystawowa [druk] Muzeum Miedzi w Legnicy | Jerzy Duda Gracz | Pro Memoria | Kolekcja wrocławska 15.04. 2005 – 28.05. 2005, poniżej pieczątka muzealna;
– nalepka wystawowa [druk] Muzeum Śląskie w Katowicach | Jerzy Duda Gracz – | Pro memoria- | Kolekcja wrocławska | 19.02. – 10.04.2005 r., po lewej pieczątka muzealna;
– przy l. krawędzi napis flamastrem: 1 XI 95, niżej: p. Olbr. | Pieta | Kamion.
Obraz wystawiany:
– Jerzy Duda Gracz. Pro memoria. Wrocławska kolekcja, Muzeum Miejskie Wrocławia 8 I – 13 II 2005, Muzeum Śląskie w Katowicach 19 II – 10 IV 2005, Muzeum Miedzi w Legnicy 15 IV – 28 V 2005;
– Preludium, Galeria Domu Aukcyjnego Agra-Art, Warszawa 28 I – 3 III 2023.
Obraz reprodukowany:
– Jerzy Duda Gracz. Pro memoria. Wrocławska kolekcja (kat. wystawy), Muzeum Miejskie Wrocławia, Wrocław 2005, s. 71, il. barwna, poz. kat. 68;
– Preludium. Wrocławska kolekcja (katalog wystawy), Agra-Art S.A., Warszawa 2023, s. 38, il. barwna, kat. 15.
Tematyka sakralna – lub nawiązująca w sposób pośredni do motywów znanych z historii sztuki sakralnej – pojawiała się dość często w malarstwie Jerzego Dudy Gracza, kulminację znajdując w Golgocie Jasnogórskiej (złożonej z 18 obrazów Męki Chrystusa), którą artysta zrealizował w ostatnich latach swojego życia.
Obraz 1984 (Pieta chłopska) z 1996 nawiązuje do wcześniejszego dzieła Dudy Gracza – Obrazu 1317 (Piety chłopskiej spod Wielunia), namalowanego w 1989 r. Zamiast Chrystusa – tradycyjnie występującego w przedstawieniach Piety – na kolanach Matki Bożej, artysta umieścił postać starej kobiety, umęczonej cierpieniami całego życia. W jesiennej tonacji tła, widoczny jest pejzaż polskiej wsi, melancholijny, nostalgiczny, rozciągnięty pod skłębionymi chmurami. W przedstawieniu – mimo zamiany postaci Chrystusa na staruszkę – nie wyczuwa się jednak intencji obrazoburczych, kpiny czy ironii. Obecna jest raczej idea współodczuwania Matki Bożej z cierpieniem pojedynczego, zwykłego człowieka. Twarz Marii pełna jest czułości i łagodnego smutku.