Wysoka klasa artystyczna obrazu, silne inspiracje niderlandzkie, sposób malowania szat, ciała, karnacji, faktury ciała i brody Chrystusa, chusty Matki Boskiej oraz ogólny wyraz i mistycyzm sceny przemawiają za autorstwem Bruyna, malarza kolońskiego, tworzącego pod wpływem Joosa van Cleve i Jana Joesta van Calcar, twórcy portretów kolońskich mieszczan i kompozycji religijnych. Najbliższymi analogiami do oferowanego obrazu są sceny tryptyku Ukrzyżowania z monachijskiej Alte Pinakothek, Opłakiwanie Chrystusa w Wallraf-Richartz Museum w Kolonii oraz dwa warszawskie kompozycje Zwiastowanie, Chrystus ukazujący się Marii po Zmartwychwstaniu (Muzeum Narodowe). "Obraz - pisze w ekspertyzie p. Hanna Benesz - posiada walory artystyczne najwyższej klasy, zauważalne zarówno w kompozycji jak i w kunsztownym sposobie malowania (...). Stan zachowania obrazu, poza poziomym pęknięciem deski, jest również bardzo dobry, co jest rzadkością w malarstwie liczącym ponad 450 lat" (nota opracowana na podstawie ekspertyzy).

287
Bartel (Bartholomaeus) BRUYN (1493-1555)

PIETA

olej, deska
57 x 41,5 cm

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Wysoka klasa artystyczna obrazu, silne inspiracje niderlandzkie, sposób malowania szat, ciała, karnacji, faktury ciała i brody Chrystusa, chusty Matki Boskiej oraz ogólny wyraz i mistycyzm sceny przemawiają za autorstwem Bruyna, malarza kolońskiego, tworzącego pod wpływem Joosa van Cleve i Jana Joesta van Calcar, twórcy portretów kolońskich mieszczan i kompozycji religijnych. Najbliższymi analogiami do oferowanego obrazu są sceny tryptyku Ukrzyżowania z monachijskiej Alte Pinakothek, Opłakiwanie Chrystusa w Wallraf-Richartz Museum w Kolonii oraz dwa warszawskie kompozycje Zwiastowanie, Chrystus ukazujący się Marii po Zmartwychwstaniu (Muzeum Narodowe). "Obraz - pisze w ekspertyzie p. Hanna Benesz - posiada walory artystyczne najwyższej klasy, zauważalne zarówno w kompozycji jak i w kunsztownym sposobie malowania (...). Stan zachowania obrazu, poza poziomym pęknięciem deski, jest również bardzo dobry, co jest rzadkością w malarstwie liczącym ponad 450 lat" (nota opracowana na podstawie ekspertyzy).