WYSTAWIANY:
- "Każda z twoich sierot, Michale Aniele…", Pawilon SARP, Warszawa, 22-23.041987
- "Droga i Prawda", II Krajowe Biennale Młodych, Kościoły: św. Krzyża, św. Marcina, Wrocław, 22.05-30.09.1987
- "Na obraz i podobieństwo", Dawne Zakłady Norblina, Warszawa, 3-31.05.1989

Wielkoformatowy olej na płótnie był prezentowany na ważnych wystawach lat 80.: „Na obraz i podobieństwo. Nowa ekspresja religijna” zorganizowanej przez wpływowego kuratora, kolekcjonera i marszanda Andrzeja Bonarskiego w dawnych zakładach Norblina w Warszawie (1989) oraz na II Biennale Młodych „Droga i prawda” prezentowanej w kościołach św. Krzyża i św. Marcina we Wrocławiu, gdzie otrzymał I nagrodę razem z drugą prezentowaną na tej imprezie pracą Woźniaka: „Domem dla nieuleczalnie chorych” (obecnie znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie). Praca stanowi przykład charakterystycznego dla okresu „pomiędzy stanem wojennym a okrągłym stołem” spotkania sztuki współczesnej i Kościoła, kiedy to liczni artyści, kontestując instytucjonalny obieg sztuki, wystawiali w przestrzeniach niezależnych – kościołach oraz prywatnych mieszkaniach. Jak sugeruje artysta, obraz jest próbą ukazania międzyludzkiej relacji współczucia, w najprostszy, możliwie uniwersalny sposób, bez odwołania się do nawykowo odczytywanej ikonografii religijnej.

„Wczesne prace Woźniaka z lat 1982-85 odznaczają się największą w gronie Gruppy różnorodnością formy i tematyki. Obrazy ‘plakatowe’, niefiguratywne, operują znakami i emblematami, zazwyczaj o politycznym i prześmiewczym wydźwięku (‘Nowa fala popierdala’, ‘Czerwony rogalik co ranek na śniadanie’, ‘Polak w czadzie’). Równocześnie artysta tworzy kompozycje o ograniczonej skali barwnej, malowane rzadką, cieknącą farbą (…). Jeszcze inne odznaczają się karykaturalną deformacją postaci (…). W 1985 Woźniak maluje "papiery", w których eksponuje gest – walki, pojednania, błogosławieństwa itp. (‘Rozbij czaszkę’, ‘Braterstwo broni’, ‘Kain i Abel’).
W latach 1986-87 w malarstwie Woźniaka dominuje ekspresjonizm. Powstałe w tym czasie obrazy odznaczają się bogatą fakturą wynikającą z pospiesznego i spontanicznego sposobu malowania oraz ostrą kolorystyką (‘Cenię sobie to wewnętrzne doznanie’, ‘Pojedynek o kość biodrową’, ‘Kontur wewnętrzny’). Okres ten wieńczy dramatyczny ‘Dom dla nieuleczalnie chorych – pamięci Katarzyny Kobro’, nagrodzony na wystawie ‘Droga i Prawda’ we Wrocławiu.
Podczas pobytu na stypendium w Berlinie Zachodnim (1986) artysta zaczyna, a w ciągu 1987-1989 rozwija malarstwo symbolicznometaforyczne. Wychodząc od symboliki chrześcijańskiej (‘Bramy raju’, tryptyk ‘Przemiana’, cykl z Upadłym Aniołem), dochodzi do indywidualnych ujęć kompozycyjnych, które zachowują jednak ‘sakralny’ wysoki ton”. – MARYLA SITKOWSKA, CULTURE.PL

Studiował w warszawskiej ASP w pracowni malarstwa S. Gierowskiego (dyplom w 1981 r.). Od 1982 związany z Gruppą brał udział w niemal wszystkich jej wystawach i akcjach, współredagował jej pismo “Oj dobrze już”. W 1987 r. zdobył I nagrodę na II Biennale Młodych “Droga i Prawda” we Wrocławiu. W latach 1985-1989 (z przerwami) wraz z M. Sobczykiem pracował przy polichromii cerkwi neo-unickiej w Kostomłotach na Podlasiu. W 1986 wraz z R. Grzybem przebywał na stypendium w Berlinie Zachodnim. W 1991/92 wykładał w prywatnej Szkole Sztuki w Warszawie, założonej i prowadzonej przez J. Modzelewskiego i M. Sobczyka. Od 1992 r. prowadzi pracownię malarstwa w Instytucie Wychowania Plastycznego WSP w Zielonej Górze. W twórczości z lat 80. odnaleźć można komentarz do rzeczywistości PRL-u („Nowa fala popierdala”), tworzy też ekspresyjne prace w mocnej kolorystyce. Pod koniec lat 80-tych w jego malarstwie ujawnia się nurt symboliczny i metaforyczny. W latach 90-tych bierze udział w licznych performansach i instalacjach.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

15
Ryszard WOŹNIAK (ur. 1956 r., Białystok)

"Pieta", 1987 r.

olej/płótno, 130 x 150 cm
sygnowany, opisany i datowany na odwrociu: '"PIETA" | 1987 OLEJ / PŁ. 130 X 150 cm | RYSZARD WOŹNIAK'

Zobacz katalog

DESA UNICUM

Sztuka Współczesna. Nowa Figuracja - Nowa Ekspresja

12.09.2019

19:00

Sprzedane 85 000 zł (100 300 zł z opłatą aukcyjną)
Cena wywoławcza:
Estymacja: 65 000 - 80 000 zł



WYSTAWIANY:
- "Każda z twoich sierot, Michale Aniele…", Pawilon SARP, Warszawa, 22-23.041987
- "Droga i Prawda", II Krajowe Biennale Młodych, Kościoły: św. Krzyża, św. Marcina, Wrocław, 22.05-30.09.1987
- "Na obraz i podobieństwo", Dawne Zakłady Norblina, Warszawa, 3-31.05.1989

Wielkoformatowy olej na płótnie był prezentowany na ważnych wystawach lat 80.: „Na obraz i podobieństwo. Nowa ekspresja religijna” zorganizowanej przez wpływowego kuratora, kolekcjonera i marszanda Andrzeja Bonarskiego w dawnych zakładach Norblina w Warszawie (1989) oraz na II Biennale Młodych „Droga i prawda” prezentowanej w kościołach św. Krzyża i św. Marcina we Wrocławiu, gdzie otrzymał I nagrodę razem z drugą prezentowaną na tej imprezie pracą Woźniaka: „Domem dla nieuleczalnie chorych” (obecnie znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie). Praca stanowi przykład charakterystycznego dla okresu „pomiędzy stanem wojennym a okrągłym stołem” spotkania sztuki współczesnej i Kościoła, kiedy to liczni artyści, kontestując instytucjonalny obieg sztuki, wystawiali w przestrzeniach niezależnych – kościołach oraz prywatnych mieszkaniach. Jak sugeruje artysta, obraz jest próbą ukazania międzyludzkiej relacji współczucia, w najprostszy, możliwie uniwersalny sposób, bez odwołania się do nawykowo odczytywanej ikonografii religijnej.

„Wczesne prace Woźniaka z lat 1982-85 odznaczają się największą w gronie Gruppy różnorodnością formy i tematyki. Obrazy ‘plakatowe’, niefiguratywne, operują znakami i emblematami, zazwyczaj o politycznym i prześmiewczym wydźwięku (‘Nowa fala popierdala’, ‘Czerwony rogalik co ranek na śniadanie’, ‘Polak w czadzie’). Równocześnie artysta tworzy kompozycje o ograniczonej skali barwnej, malowane rzadką, cieknącą farbą (…). Jeszcze inne odznaczają się karykaturalną deformacją postaci (…). W 1985 Woźniak maluje "papiery", w których eksponuje gest – walki, pojednania, błogosławieństwa itp. (‘Rozbij czaszkę’, ‘Braterstwo broni’, ‘Kain i Abel’).
W latach 1986-87 w malarstwie Woźniaka dominuje ekspresjonizm. Powstałe w tym czasie obrazy odznaczają się bogatą fakturą wynikającą z pospiesznego i spontanicznego sposobu malowania oraz ostrą kolorystyką (‘Cenię sobie to wewnętrzne doznanie’, ‘Pojedynek o kość biodrową’, ‘Kontur wewnętrzny’). Okres ten wieńczy dramatyczny ‘Dom dla nieuleczalnie chorych – pamięci Katarzyny Kobro’, nagrodzony na wystawie ‘Droga i Prawda’ we Wrocławiu.
Podczas pobytu na stypendium w Berlinie Zachodnim (1986) artysta zaczyna, a w ciągu 1987-1989 rozwija malarstwo symbolicznometaforyczne. Wychodząc od symboliki chrześcijańskiej (‘Bramy raju’, tryptyk ‘Przemiana’, cykl z Upadłym Aniołem), dochodzi do indywidualnych ujęć kompozycyjnych, które zachowują jednak ‘sakralny’ wysoki ton”. – MARYLA SITKOWSKA, CULTURE.PL

Studiował w warszawskiej ASP w pracowni malarstwa S. Gierowskiego (dyplom w 1981 r.). Od 1982 związany z Gruppą brał udział w niemal wszystkich jej wystawach i akcjach, współredagował jej pismo “Oj dobrze już”. W 1987 r. zdobył I nagrodę na II Biennale Młodych “Droga i Prawda” we Wrocławiu. W latach 1985-1989 (z przerwami) wraz z M. Sobczykiem pracował przy polichromii cerkwi neo-unickiej w Kostomłotach na Podlasiu. W 1986 wraz z R. Grzybem przebywał na stypendium w Berlinie Zachodnim. W 1991/92 wykładał w prywatnej Szkole Sztuki w Warszawie, założonej i prowadzonej przez J. Modzelewskiego i M. Sobczyka. Od 1992 r. prowadzi pracownię malarstwa w Instytucie Wychowania Plastycznego WSP w Zielonej Górze. W twórczości z lat 80. odnaleźć można komentarz do rzeczywistości PRL-u („Nowa fala popierdala”), tworzy też ekspresyjne prace w mocnej kolorystyce. Pod koniec lat 80-tych w jego malarstwie ujawnia się nurt symboliczny i metaforyczny. W latach 90-tych bierze udział w licznych performansach i instalacjach.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.