...pies zjawia się na obrazach Modzelewskiego z dużą regularnością: występuje w towarzystwie opiekuna, jako przysłowiowy "przyjaciel człowieka" (Karmienie psów, 1987; Starzy przyjaciele, [...] lub samotnie - co nie znaczy w pojedynkę - niczym strażnik tajemnicy, któremu powierzono specjalne zadanie (Pan przyjdzie, 1989; Dwa psy, 1996). Zdarza się, że zajmują go jakieś własne sprawy [...] (Piesek drapie się za bramą, 2001; Psy z Moskwy, 2001), zdarza się, że - jak człowiek - nie może - "przekroczyć kłopotu" [...] (Pies w szaliku i pies w folii, 2002; Wolność. Bezwładne tylne łapki, 2003); czasem podlega dziwnym metamorfozom, jakby chciał wyzwolić się ze swojej zwierzęcej postaci (Pół psa, 1996, Człowiek czy pies, 1992/3) - ale zawsze jest traktowany z należną mu uwagą.
Z katalogu Jarosław Modzelewski. Obrazy 1977-2006..., s. 35-36.
tempera żółtkowa, płótno
80,5 x 100,5 cm
sygn. na odwr. l.g.: Jarosław 2001 [data w kółku] | Modzelewski | "Piesek drapie się za bramą" / temp. ż. 80 x 100
Obraz wystawiany, reprodukowany i opisany:
- Jarosław Modzelewski. Obrazy 1977-2006, Galeria Zderzak, Kraków 2006, s. 210, kat. 354, repr.
...pies zjawia się na obrazach Modzelewskiego z dużą regularnością: występuje w towarzystwie opiekuna, jako przysłowiowy "przyjaciel człowieka" (Karmienie psów, 1987; Starzy przyjaciele, [...] lub samotnie - co nie znaczy w pojedynkę - niczym strażnik tajemnicy, któremu powierzono specjalne zadanie (Pan przyjdzie, 1989; Dwa psy, 1996). Zdarza się, że zajmują go jakieś własne sprawy [...] (Piesek drapie się za bramą, 2001; Psy z Moskwy, 2001), zdarza się, że - jak człowiek - nie może - "przekroczyć kłopotu" [...] (Pies w szaliku i pies w folii, 2002; Wolność. Bezwładne tylne łapki, 2003); czasem podlega dziwnym metamorfozom, jakby chciał wyzwolić się ze swojej zwierzęcej postaci (Pół psa, 1996, Człowiek czy pies, 1992/3) - ale zawsze jest traktowany z należną mu uwagą.
Z katalogu Jarosław Modzelewski. Obrazy 1977-2006..., s. 35-36.