Związany ze środowiskiem artystycznym Gliwic. Studia artystyczne odbył w latach 1925-1933 w krakowskiej ASP w pracowniach J. Mehoffera, X. Dunikowskiego i J. Wojnarskiego. Uprawiał także malarstwo monumentalne, witrażownictwo, ilustratorstwo, projektowanie mebli i wnętrz, grafikę użytkową i artystyczną. W 1935 r. przeniósł się do Warszawy. Szczególnie istotne dla kształtowania się jego postawy twórczej było oddziaływanie estetyki Cézanne`a. Wojenne przeżycia twórcy znalazły odzwierciedlenie w malowanym od 1947 dramatycznym cyklu obrazów "Przeciw wojnie". Po zakończeniu działań wojennych artysta wyjechał na Śląsk i zamieszkał na stałe w Gliwicach. Miał szereg wystaw indywidualnych, m.in. w Katowicach, Gliwicach, Bytomiu, Sosnowcu; uczestniczył w wielu wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Pod koniec lat 1940. realistyczna formuła obrazowania w malarstwie Haydera ustąpiła miejsca dekoracyjnej, postkubistycznej stylistyce. Fascynację kolorem i delektację estetycznymi walorami malarskiej materii zdominował w twórczości artysty nurt wywodzący się ze sztuki zintelektualizowanej, opartej na precyzyjnej analizie układu form. Oryginalne koncepcje estetyczne Haydera skrystalizowały się w pełni w latach 1950. Zagęściła się wówczas siatka przestrzennych podziałów w obrazie, które wydobywał gruby kontur obiegający przedstawione przedmioty. W oferowanym obrazie, przynależnym do nurtu postkubistycznego, walor dekoracyjności intensyfikuje płasko kładziona plama barwna, natomiast siła barw intensyfikuje ekspresję motywu pierrota, motywu znamiennego dla sztuki symbolizmu.

33
Fryderyk Antoni HAYDER (1905 Przemyśl -1990)

Pierrot i organki, 1967

olej, płótno, 90 x 70
sygn. l. d.: F. HAYDER

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Związany ze środowiskiem artystycznym Gliwic. Studia artystyczne odbył w latach 1925-1933 w krakowskiej ASP w pracowniach J. Mehoffera, X. Dunikowskiego i J. Wojnarskiego. Uprawiał także malarstwo monumentalne, witrażownictwo, ilustratorstwo, projektowanie mebli i wnętrz, grafikę użytkową i artystyczną. W 1935 r. przeniósł się do Warszawy. Szczególnie istotne dla kształtowania się jego postawy twórczej było oddziaływanie estetyki Cézanne`a. Wojenne przeżycia twórcy znalazły odzwierciedlenie w malowanym od 1947 dramatycznym cyklu obrazów "Przeciw wojnie". Po zakończeniu działań wojennych artysta wyjechał na Śląsk i zamieszkał na stałe w Gliwicach. Miał szereg wystaw indywidualnych, m.in. w Katowicach, Gliwicach, Bytomiu, Sosnowcu; uczestniczył w wielu wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. Pod koniec lat 1940. realistyczna formuła obrazowania w malarstwie Haydera ustąpiła miejsca dekoracyjnej, postkubistycznej stylistyce. Fascynację kolorem i delektację estetycznymi walorami malarskiej materii zdominował w twórczości artysty nurt wywodzący się ze sztuki zintelektualizowanej, opartej na precyzyjnej analizie układu form. Oryginalne koncepcje estetyczne Haydera skrystalizowały się w pełni w latach 1950. Zagęściła się wówczas siatka przestrzennych podziałów w obrazie, które wydobywał gruby kontur obiegający przedstawione przedmioty. W oferowanym obrazie, przynależnym do nurtu postkubistycznego, walor dekoracyjności intensyfikuje płasko kładziona plama barwna, natomiast siła barw intensyfikuje ekspresję motywu pierrota, motywu znamiennego dla sztuki symbolizmu.