Wystawiana praca Kazimierza Mikulskiego stanowi wręcz ikoniczny przykład jego wyjątkowej twórczości. Mikulski uznawany jest za jednego z najważniejszych rodzimych surrealistów, jednak jego prace pozbawione są automatyczności i przypadkowości zapisu. Swoje kompozycje buduje na bazie doskonale znanych z codzienności motywów, a ich połączenie oraz zaskakujące umiejscowienie poszczególnych elementów zdradza inspiracje twórczością Giorgio de Chirico, René Magritte`a i Salvadora Dalego. Kompozycyjnie obraz "Pięknie zaczyna się dzień" zdradza inspiracje ornamentem groteskowym: kot, kobiece popiersie, kapelusz, drobne zwierzęta i małe rośliny umiejscowione są w układzie horyzontalnym, na jasnym, przestrzennym tle. Mikulski malował w sposób przejrzysty, gładko pokrywając powierzchnię płótna krótkimi pociągnięciami pędzla. Prostota form i syntetyczne ujęcie motywów oraz teatralna stylizacja to elementy, które pojawiają się właściwie w każdej jego pracy.

Od 1938 studiował malarstwo pod kierunkiem Pawła Dadleza i Kazimierza Sichulskiego w ASP w Krakowie. W czasie okupacji kontynuował naukę u Fryderyka Pautscha w Kunstgewerbeschule. Po zakończeniu wojny uczył się w latach 1945-46 aktorstwa i reżyserii w Studio Dramatycznym przy Teatrze Starym w Krakowie, jednocześnie w 1945 roku ukończył Warsztat Filmowy Młodych. Był członkiem Grupy Krakowskiej, uczestniczył w Wystawach Sztuki Nowoczesnej w Krakowie i w Warszawie. Zajmował się malarstwem, rysunkiem, scenografią i aktorstwem (występował w konspiracyjnym teatrze Tadeusza Kantora oraz po wojnie w jego teatrze Cricot 2), pisał wiersze. Malarstwo artysty klasyfikowane jest jako surrealistyczne, metaforyczne, oniryczne. Ulubione motywy to piękne kobiety, zwierzęta, kwiaty traktowane umownie, wypełniające przestrzeń obrazu.

64
Kazimierz MIKULSKI (1918-1998)

Pięknie zaczyna się dzień, 1983 r.

olej/płótno, 71 x 63,5 cm
sygnowany, opisany i datowany na odwrociu: `KMikulski | Kraków 1983`
opisany tytułem na odwrociu: `Pięknie zaczyna się dzień`
na odwrociu nalepki aucyjne Desa oraz Agra-Art

POCHODZENIE:
- Dom Aukcyjny Desa, Kraków, Aukcja nr 28
- Dom Aukcyjny Agra-Art., Warszawa, 6.12.2009
- kolekcja prywatna, Warszawa
LITERATURA:
- Kazimierz Mikulski. Malarstwo, rysunek, collage, katalog wystawy, BWA w Łodzi (kwiecień-maj 1987), Łódź 1987, poz. kat. 196, s. nlb.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Wystawiana praca Kazimierza Mikulskiego stanowi wręcz ikoniczny przykład jego wyjątkowej twórczości. Mikulski uznawany jest za jednego z najważniejszych rodzimych surrealistów, jednak jego prace pozbawione są automatyczności i przypadkowości zapisu. Swoje kompozycje buduje na bazie doskonale znanych z codzienności motywów, a ich połączenie oraz zaskakujące umiejscowienie poszczególnych elementów zdradza inspiracje twórczością Giorgio de Chirico, René Magritte`a i Salvadora Dalego. Kompozycyjnie obraz "Pięknie zaczyna się dzień" zdradza inspiracje ornamentem groteskowym: kot, kobiece popiersie, kapelusz, drobne zwierzęta i małe rośliny umiejscowione są w układzie horyzontalnym, na jasnym, przestrzennym tle. Mikulski malował w sposób przejrzysty, gładko pokrywając powierzchnię płótna krótkimi pociągnięciami pędzla. Prostota form i syntetyczne ujęcie motywów oraz teatralna stylizacja to elementy, które pojawiają się właściwie w każdej jego pracy.

Od 1938 studiował malarstwo pod kierunkiem Pawła Dadleza i Kazimierza Sichulskiego w ASP w Krakowie. W czasie okupacji kontynuował naukę u Fryderyka Pautscha w Kunstgewerbeschule. Po zakończeniu wojny uczył się w latach 1945-46 aktorstwa i reżyserii w Studio Dramatycznym przy Teatrze Starym w Krakowie, jednocześnie w 1945 roku ukończył Warsztat Filmowy Młodych. Był członkiem Grupy Krakowskiej, uczestniczył w Wystawach Sztuki Nowoczesnej w Krakowie i w Warszawie. Zajmował się malarstwem, rysunkiem, scenografią i aktorstwem (występował w konspiracyjnym teatrze Tadeusza Kantora oraz po wojnie w jego teatrze Cricot 2), pisał wiersze. Malarstwo artysty klasyfikowane jest jako surrealistyczne, metaforyczne, oniryczne. Ulubione motywy to piękne kobiety, zwierzęta, kwiaty traktowane umownie, wypełniające przestrzeń obrazu.