Zespół drzeworytów na bibule; śr.
wym. komp.: 320 x 250 mm;
wszystkie sygn. oł. p.d.: StefMrożewski; wszystkie sygn. na pł. monogramem: MS. Pieśń I [Troje symbolicznych zwierząt], Pieśń II [Wergiliusz opowiada o spotkaniu z Beatrycze], Pieśń III [Łódź Charona], Pieśń IV [1. krąg Piekła - miejsce cnotliwych pogan], Pieśń V [2. krąg Piekła - zmysłowi grzesznicy], Pieśń VI [3. krąg Piekła - Cerber], Pieśń VII [4. krąg Piekła - chciwcy i rozrzutnicy], Pieśń VIII [5. krąg Piekła - Filippo Argenti], Pieśń IX [Trzy furie], Pieśń X [6. krąg Piekła - kacerze], Pieśń XI [Kacerze strąceni w otchłań], Pieśń XII [Dante na grzbiecie centaura], Pieśń XIII [Potępieńcy zamienieni w drzewa], Pieśń XIV [Bluźniercy cierpiący męki ogniowe], Pieśń XV [Grono potępieńców z Brunetto Latinim na czele], Pieśń XVI [Trzej florentczycy: Gwidon Guerra, Tegghiao Aldobrandi i Rusticucci], Pieśń XVII [Lichwiarze], Pieśń XVIII [Stręczyciele, uwodziciele, rozpustnicy i nierządnicy], Pieśń XIX [Dante i Wergiliusz patrzą na męki świętokupców], Pieśń XX [Męki piekielne fałszywych proroków i wróżbitów], Pieśń XXI [Oszust Martino Bottaio na barkach czarta], Pieśń XXII [Oszuści w smole], XXV [8. krąg Piekła - męki Kakusa], Pieśń XXVI [Rozmowa Dantego z Ulissesem], Pieśń XXVII [Dante rozmawia z podstępnym franciszkaninem], Pieśń XXVIII [Siewcy niezgody, a wśród nich Mahomet], Pieśń XXIV [Dante i Wergiliusz patrzą na kaźń fałszerzy], Pieśń XXX [Capocchio i Gianni Schicchi w potępieńczej bójce], Pieśń XXXI [Studnia Gigantów], Pieśń XXXII [9. krąg Piekła, gdzie cierpią katusze zdrajcy ojczyzny], Pieśń XXXIII [Opowiadanie Ugolina della Gherardesca], Pieśń XXXIV [Lucyfer z Judaszem, Brutusem i Kasjuszem]. Brak 2 plansz: Pieśń XXIII [8. krąg Piekła - obłudnicy, a wśród nich Kajfasz], Pieśń XXIV [Złodzieje, m.in. Vanni Fucci - grabieżca sprzętu kościelnego]. Odbitki autorskie, powojenne. Stan bardzo dobry. Prace nad "Piekłem" Dantego artysta rozpoczął w 1938 podczas podróży do Włoch i w krótkim czasie wykonał większość ilustracji. Skończył Piekło po powrocie do kraju, w czasie okupacji w Czaryżu. Za ilustracje do "Piekła" otrzymał nagrody Geemte Museum w Hadze (1949) i Boymans Museum w Rotterdamie (1950). Lit.: A. Pietrzak, "Czarodziej rylca", Warszawa 2004, poz. 189-209.