LITERATURA:
-A. von Würzbach, Niederländisches Künstler-Lexikon, erster Band, Wien und Leipzig 1906, s. 759, nr 8 [tu błędnie jako: Pieter I de Jode].
-F. van de Wijngaert, Inventaris der Rubeniaansche prentkunst, Antwerpen 1940, nr 333.
F. W. H. Hollstein, Dutch and Flemish Etchings, Engravings and Woodcuts ca 1450-1700, vol. IX, Amsterdam [b. r.], s. 203, nr 65 [tu błędnie jako: Pieter I de Jode].
-E. Budzińska, Szkoła graficzna Rubensa. Katalog rycin ze zbiorów Gabinetu Rycin BUW, Warszawa 1975, nr 47, s. 34.
-A. Treiderowa, E. Fejklowa, Dzieła Rubensa w grafice niderlandzkiej XVII wieku ze Zbiorów Graficznych Biblioteki Polskiej Akademii Nauk w Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi [katalog wystawy], Łódź 1976, nr 67, s. 63, il. 13.
Najlepsze prace graficzne Petera II de Jode powstały według pierwowzorów Jacob Jordaensa i Pietera Paula Rubensa, z którymi bezpośredni kontakt nawiązał w 1633 roku. Prezentowana rycina należy do najlepszych w dorobku rytownika jak i całej szkoły graficznej Rubensa. Na uwagę zasługuje mistrzowskie opracowanie draperii i doskonała charakterystyka głów postaci. Kompozycja powstała według obrazu Rubensa wykonanego dla kościoła Augustianów w Malines (Mechelen).
Rzadko spotykana na naszym rynku siedemnastowieczna rycina reprodukcyjna wybitnego grafika.
KORONACJA ŚW. KATARZYNY, ok. połowy XVII wieku
miedzioryt/papier, 42,5 x 32,5 cm (kompozycja), znany jeden stan ryciny
pod kompozycją tekst: VIRGINEO CAPITI CATHARINÆ IMPONE CORONAM, SPONSULA CHRISTE TUA EST; MATRIS AMICA TUÆ. / Claro Genere Virtute Ornatissimo Reverendoq3 DOMINO D PHILIPPO VAECX alias FOXIO / Sancti Anthony Domüs Preceptori Commendatoriq3, ac eiusdem Ordinis Commissario Generali, honoris et favoris ergo, offert
pod tekstem z prawej: P. Paulus Rubbens pinxit; na środku: Petrus de I[o]de Sculpsit; z prawej: Joannes Meÿsens excudit Antverpiae; dalej z prawej: Joannes Meÿssens Pictor
stan zachowania bardzo dobry; rycina obcięta wokół odcisku płyty, dorobione marginesy
LITERATURA:
-A. von Würzbach, Niederländisches Künstler-Lexikon, erster Band, Wien und Leipzig 1906, s. 759, nr 8 [tu błędnie jako: Pieter I de Jode].
-F. van de Wijngaert, Inventaris der Rubeniaansche prentkunst, Antwerpen 1940, nr 333.
F. W. H. Hollstein, Dutch and Flemish Etchings, Engravings and Woodcuts ca 1450-1700, vol. IX, Amsterdam [b. r.], s. 203, nr 65 [tu błędnie jako: Pieter I de Jode].
-E. Budzińska, Szkoła graficzna Rubensa. Katalog rycin ze zbiorów Gabinetu Rycin BUW, Warszawa 1975, nr 47, s. 34.
-A. Treiderowa, E. Fejklowa, Dzieła Rubensa w grafice niderlandzkiej XVII wieku ze Zbiorów Graficznych Biblioteki Polskiej Akademii Nauk w Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi [katalog wystawy], Łódź 1976, nr 67, s. 63, il. 13.
Najlepsze prace graficzne Petera II de Jode powstały według pierwowzorów Jacob Jordaensa i Pietera Paula Rubensa, z którymi bezpośredni kontakt nawiązał w 1633 roku. Prezentowana rycina należy do najlepszych w dorobku rytownika jak i całej szkoły graficznej Rubensa. Na uwagę zasługuje mistrzowskie opracowanie draperii i doskonała charakterystyka głów postaci. Kompozycja powstała według obrazu Rubensa wykonanego dla kościoła Augustianów w Malines (Mechelen).
Rzadko spotykana na naszym rynku siedemnastowieczna rycina reprodukcyjna wybitnego grafika.