Jeden z najciekawszych i najoryginalniejszych artystów polskich początku XX wieku; przydomek Marcoussis zawdzięcza Apollinaire’owi. Porzucił w 1901 roku studia prawnicze w Warszawie i podjął naukę malarstwa w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Jana Stanisławskiego i Józefa Mehoffera. W 1903 roku wyjechał do Paryża, gdzie kontynuował studia w Académie Julian u Julesa Lefebvre'a. Związany był ze środowiskiem École de Paris, przede wszystkim z jego awangardowym odłamem reprezentowanym przez Apollinaire'a, Picassa, Grisa, Jacoba i Metzingera. W 1913 roku poślubił przybyłą z Krakowa na studia paryskie malarkę - Alicją Halicką. Uczestniczył w paryskich Salonach: Jesiennym (1905, 1907, 1912), Niezależnych (1906, 1907, 1913-14, 1920-21, 1923, 1925) i Tuileries (1923-29); w 1912 wziął udział w salonie Section d'Or w Galerie La Boëtie. Prezentował swą twórczość także w Berlinie, Brukseli, Genewie, Amsterdamie, Düsseldorfie, Wiedniu, Nowym Jorku, Chicago, Hamburgu, Los Angeles, Sztokholmie i Mediolanie. W 1920 roku Markus podjął współpracę z krakowskim pismem "Formiści" prezentującym koncepcje pierwszej polskiej awangardy - ugrupowania Formiści. Za pośrednictwem grupy a.r. ofiarował kilka swoich prac do Kolekcji Międzynarodowej Sztuki Nowoczesnej utworzonej w 1931 roku w Muzeum Miejskim w Łodzi. W latach 1931 – 37 Markus uprawiał głównie grafikę, technik graficznych nauczał w Académie Schläepfer w Paryżu. Zajmował się także projektowaniem dywanów. Indywidualne wystawy artysty odbyły się w paryskich galeriach Pierre Chareau (1925 r.), Bernheim (1929 r.) i Jeanne Bucher (1929 r.). Monograficzne pokazy twórcy miały miejsce także w Nowym Jorku w Knoedler Gallery (1933, 1935) i w Brukseli w Palais des Beaux-Arts (1936, 1937). Brał udział w ekspozycjach polskiej sztuki w Paryżu urządzonych w Galerie du Musée Crillon (1922 r.) i Galerie Bonaparte (1935 r.). Pośmiertna prezentacja twórczości artysty została zorganizowana w 1964 w Musée d'Art Moderne w Paryżu. W 1985 roku prace Markusa włączono do wystawy "The Circle of Jewish Montparnasse Artists in Paris" w Nowym Jorku.

091
Louis MARCOUSSIS (1878 Warszawa - 1941 Cusset)

PERSONNAGE, 1914

Brąz, czarna patyna, wys.18 cm, podstawa metalowa wys. 4,5 cm
Wyryte: 6/12

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Jeden z najciekawszych i najoryginalniejszych artystów polskich początku XX wieku; przydomek Marcoussis zawdzięcza Apollinaire’owi. Porzucił w 1901 roku studia prawnicze w Warszawie i podjął naukę malarstwa w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Jana Stanisławskiego i Józefa Mehoffera. W 1903 roku wyjechał do Paryża, gdzie kontynuował studia w Académie Julian u Julesa Lefebvre'a. Związany był ze środowiskiem École de Paris, przede wszystkim z jego awangardowym odłamem reprezentowanym przez Apollinaire'a, Picassa, Grisa, Jacoba i Metzingera. W 1913 roku poślubił przybyłą z Krakowa na studia paryskie malarkę - Alicją Halicką. Uczestniczył w paryskich Salonach: Jesiennym (1905, 1907, 1912), Niezależnych (1906, 1907, 1913-14, 1920-21, 1923, 1925) i Tuileries (1923-29); w 1912 wziął udział w salonie Section d'Or w Galerie La Boëtie. Prezentował swą twórczość także w Berlinie, Brukseli, Genewie, Amsterdamie, Düsseldorfie, Wiedniu, Nowym Jorku, Chicago, Hamburgu, Los Angeles, Sztokholmie i Mediolanie. W 1920 roku Markus podjął współpracę z krakowskim pismem "Formiści" prezentującym koncepcje pierwszej polskiej awangardy - ugrupowania Formiści. Za pośrednictwem grupy a.r. ofiarował kilka swoich prac do Kolekcji Międzynarodowej Sztuki Nowoczesnej utworzonej w 1931 roku w Muzeum Miejskim w Łodzi. W latach 1931 – 37 Markus uprawiał głównie grafikę, technik graficznych nauczał w Académie Schläepfer w Paryżu. Zajmował się także projektowaniem dywanów. Indywidualne wystawy artysty odbyły się w paryskich galeriach Pierre Chareau (1925 r.), Bernheim (1929 r.) i Jeanne Bucher (1929 r.). Monograficzne pokazy twórcy miały miejsce także w Nowym Jorku w Knoedler Gallery (1933, 1935) i w Brukseli w Palais des Beaux-Arts (1936, 1937). Brał udział w ekspozycjach polskiej sztuki w Paryżu urządzonych w Galerie du Musée Crillon (1922 r.) i Galerie Bonaparte (1935 r.). Pośmiertna prezentacja twórczości artysty została zorganizowana w 1964 w Musée d'Art Moderne w Paryżu. W 1985 roku prace Markusa włączono do wystawy "The Circle of Jewish Montparnasse Artists in Paris" w Nowym Jorku.