Rzeźba reprodukowana:
– Igor Mitoraj. Sculpture, [wyd.] Art-Objet, Paris 1988, s. 139.
Rzeźby Asklepios i Perseusz są odlane w brązie cynowym – najpopularniejszym od czasów starożytnych szlachetnym stopie, w którym odlewano rzeźby. Mitoraj dla swych kompozycji wybrał brąz składający się w 85% z miedzi, 5% cyny, 5% ołowiu i 5% cynku. Figury wykonano w tradycyjnej technice odlewu piaskowego. Polega ona na wykonaniu formy odlewniczej przez odciśnięcie modelu w skrzynce formierskiej wypełnionej mułkiem formierskim, do której wlewa się płynny metal. Dla każdego odlewu każdorazowo wykonywana jest nowa forma. Odpowiednie zaprojektowanie formy, z systemem wlewów i kanałów odprowadzających gazy, umiejętne zalewanie formy metalem, zaś później wykończenie surowego odlewu – wymaga znakomitej znajomości rzemiosła. Stąd tradycyjnie, odlewanie rzeźb ich twórcy powierzali zazwyczaj biegłym w tej sztuce odlewnikom. Sami zaś nadzorowali ich wykończenie, niekiedy nakładali patynę, lecz czasem w ogóle nie brali udziału w procesie realizacji dzieła.
Podobnie jak skład stopu, z jakiego wykonane zostały rzeźby, Mitoraj nieprzypadkowo wybrał zieloną patynę. Nawiązuje ona do szlachetnej patyny vert antique, jaką pokryte były antyczne brązy odkrywane w XV w. Stąd patyna jest dziś ceniona nie tylko ze względu na estetykę, ale i zyskała wartość symboliczną.
Asklepios i Perseusz powstały jako autorska edycja rzeźb, zamówionych u Igora Mitoraja u progu jego kariery przez Art Curial. Są to edycje o nakładzie 1000 egzemplarzy. Litery A, B, C, D – nie oznaczają kolejnego numeru odlewu, lecz zostały naniesione na prośbę zamawiającego na jego własne potrzeby. [Dziękujemy Panu Lorenzo Gori z Atelier Mitoraj w Pietrasanta za udostępnione informacje.]
brąz patynowany, kamień
wys. 48 cm
sygn. p.d.: MITORAJ
na odwr. d.: D 856/1000 HC
Rzeźba reprodukowana:
– Igor Mitoraj. Sculpture, [wyd.] Art-Objet, Paris 1988, s. 139.
Rzeźby Asklepios i Perseusz są odlane w brązie cynowym – najpopularniejszym od czasów starożytnych szlachetnym stopie, w którym odlewano rzeźby. Mitoraj dla swych kompozycji wybrał brąz składający się w 85% z miedzi, 5% cyny, 5% ołowiu i 5% cynku. Figury wykonano w tradycyjnej technice odlewu piaskowego. Polega ona na wykonaniu formy odlewniczej przez odciśnięcie modelu w skrzynce formierskiej wypełnionej mułkiem formierskim, do której wlewa się płynny metal. Dla każdego odlewu każdorazowo wykonywana jest nowa forma. Odpowiednie zaprojektowanie formy, z systemem wlewów i kanałów odprowadzających gazy, umiejętne zalewanie formy metalem, zaś później wykończenie surowego odlewu – wymaga znakomitej znajomości rzemiosła. Stąd tradycyjnie, odlewanie rzeźb ich twórcy powierzali zazwyczaj biegłym w tej sztuce odlewnikom. Sami zaś nadzorowali ich wykończenie, niekiedy nakładali patynę, lecz czasem w ogóle nie brali udziału w procesie realizacji dzieła.
Podobnie jak skład stopu, z jakiego wykonane zostały rzeźby, Mitoraj nieprzypadkowo wybrał zieloną patynę. Nawiązuje ona do szlachetnej patyny vert antique, jaką pokryte były antyczne brązy odkrywane w XV w. Stąd patyna jest dziś ceniona nie tylko ze względu na estetykę, ale i zyskała wartość symboliczną.
Asklepios i Perseusz powstały jako autorska edycja rzeźb, zamówionych u Igora Mitoraja u progu jego kariery przez Art Curial. Są to edycje o nakładzie 1000 egzemplarzy. Litery A, B, C, D – nie oznaczają kolejnego numeru odlewu, lecz zostały naniesione na prośbę zamawiającego na jego własne potrzeby. [Dziękujemy Panu Lorenzo Gori z Atelier Mitoraj w Pietrasanta za udostępnione informacje.]