Malarz, rysownik, muzealnik. Kształcił się w krakowskiej ASP pod kierunkiem Mehoffera, Dunikowskiego i Wojnarskiego. Do 1935 mieszkał w Krakowie, później zaś przeniósł się do Warszawy. W czasie powstania warszawskiego spłonęło mieszkanie artysty wraz z pracownią. Po wojnie związał się z Gliwicami. Przedwojenna twórczość artysty nawiązuje do osiągnięć polskiego koloryzmu, lata powojenne to inspiracje Cezannem i postkubizmem Picassa i Braque`a. Kompozycję buduje siatka grubych konturów, wypełnionych barwnymi płaszczyznami, przedmioty nabierają form geometrycznych.
Prezentowany obraz zdaje się nawiązywać raczej do rozwiązań kapistów. Na fioletowym tle, malowanym równoległymi pionowymi pociągnięciami pędzla, ustawiona została kompozycja kwiatowa, kontrastująca swą fakturowością i miękkim rozłożeniem światła na płatkach peonii z "twardo" potraktowanym tłem.
Technika mieszana, tektura; 67,5 x 48 w świetle
Sygnowany p. d.: F. Hayder
Malarz, rysownik, muzealnik. Kształcił się w krakowskiej ASP pod kierunkiem Mehoffera, Dunikowskiego i Wojnarskiego. Do 1935 mieszkał w Krakowie, później zaś przeniósł się do Warszawy. W czasie powstania warszawskiego spłonęło mieszkanie artysty wraz z pracownią. Po wojnie związał się z Gliwicami. Przedwojenna twórczość artysty nawiązuje do osiągnięć polskiego koloryzmu, lata powojenne to inspiracje Cezannem i postkubizmem Picassa i Braque`a. Kompozycję buduje siatka grubych konturów, wypełnionych barwnymi płaszczyznami, przedmioty nabierają form geometrycznych.
Prezentowany obraz zdaje się nawiązywać raczej do rozwiązań kapistów. Na fioletowym tle, malowanym równoległymi pionowymi pociągnięciami pędzla, ustawiona została kompozycja kwiatowa, kontrastująca swą fakturowością i miękkim rozłożeniem światła na płatkach peonii z "twardo" potraktowanym tłem.