Cykl Świat uczuć i wyobraźni to ta część twórczości Rydet, w której wchodząc surrealistyczną formę, buduje nowe światy. To emocjonalne fotomontaże, które poprzez wizualną metaforę opowiadają o życiu w całym jego spektrum. Artystka opowiada nimi o człowieku zagrożonym już od chwili narodzin, o jego obsesjach, o jego uczuciach, osamotnieniu, pragnieniach, o lęku, przed którym ratuje go tylko miłość, o tragedii przemijania, o strachu przed zagładą i zniszczeniem.
Cykl wielokrotnie wystawiany i publikowany, m.in.: Zofia Rydet. Fotografie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu (2000); Zofia Rydet. The Arc of Realism, Photoireland FesGval, Centre for Creafve Pracfces, Dublin, Irlandia (2011); Dopełnienie konieczne, Muzeum Śląskie, Katowice (2012); Zofia Rydet. Inwentaryzacja wizerunków, Miesiąc Fotografii, Sofia, Bułgaria (2012).

ZOFIA RYDET (1911–1997)
Uznawana za jedną z najwybitniejszych postaci polskiej fotografii. Marzyła o studiach malarskich, jednak zgodnie z wolą rodziców otrzymała wykształcenie odpowiednie dla kobiet ze swojej klasy społecznej. Profesjonalnie zajęła się fotografią dopiero w latach 50. Członkini Gliwickiego Towarzystwa Fotograficznego (od 1954 r.), ZPAF (od 1961 r.) oraz FIAP. Wykładała fotografię na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej. Od debiutu w 1954 r. rozwijała dwa niezależne wątki twórcze: kreacyjny i dokumentalny. Wybrane cykle: Mały człowiek, Czas przemijania, Świat uczuć i wyobraźni, Nieskończoność dalekich dróg, Ślady, Zapis socjologiczny, Epitafium, Obecność, Suita śląska. Brała udział w ponad trzystu pięćdziesięciu wystawach, laureatka wielu nagród, wyróżnień i medali. Jej prace znajdują się w najważniejszych zbiorach polskich, m.in. Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Śląskiego w Katowicach, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, a także w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Centre Pompidou w Paryżu, Museum of Modern Art w Kioto i National Museum of Photography, Film and Television w Bradford.

27
Zofia RYDET (1911-1997)

Pejzaże z cyklu Świat uczuć i wyobraźni, 1975–1979

fotomontaż, odbitka żelatynowo-srebrowa, 28 x 23,7 cm
pieczęć autorska na odwrocie
vintage

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Cykl Świat uczuć i wyobraźni to ta część twórczości Rydet, w której wchodząc surrealistyczną formę, buduje nowe światy. To emocjonalne fotomontaże, które poprzez wizualną metaforę opowiadają o życiu w całym jego spektrum. Artystka opowiada nimi o człowieku zagrożonym już od chwili narodzin, o jego obsesjach, o jego uczuciach, osamotnieniu, pragnieniach, o lęku, przed którym ratuje go tylko miłość, o tragedii przemijania, o strachu przed zagładą i zniszczeniem.
Cykl wielokrotnie wystawiany i publikowany, m.in.: Zofia Rydet. Fotografie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu (2000); Zofia Rydet. The Arc of Realism, Photoireland FesGval, Centre for Creafve Pracfces, Dublin, Irlandia (2011); Dopełnienie konieczne, Muzeum Śląskie, Katowice (2012); Zofia Rydet. Inwentaryzacja wizerunków, Miesiąc Fotografii, Sofia, Bułgaria (2012).

ZOFIA RYDET (1911–1997)
Uznawana za jedną z najwybitniejszych postaci polskiej fotografii. Marzyła o studiach malarskich, jednak zgodnie z wolą rodziców otrzymała wykształcenie odpowiednie dla kobiet ze swojej klasy społecznej. Profesjonalnie zajęła się fotografią dopiero w latach 50. Członkini Gliwickiego Towarzystwa Fotograficznego (od 1954 r.), ZPAF (od 1961 r.) oraz FIAP. Wykładała fotografię na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej. Od debiutu w 1954 r. rozwijała dwa niezależne wątki twórcze: kreacyjny i dokumentalny. Wybrane cykle: Mały człowiek, Czas przemijania, Świat uczuć i wyobraźni, Nieskończoność dalekich dróg, Ślady, Zapis socjologiczny, Epitafium, Obecność, Suita śląska. Brała udział w ponad trzystu pięćdziesięciu wystawach, laureatka wielu nagród, wyróżnień i medali. Jej prace znajdują się w najważniejszych zbiorach polskich, m.in. Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Śląskiego w Katowicach, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, a także w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Centre Pompidou w Paryżu, Museum of Modern Art w Kioto i National Museum of Photography, Film and Television w Bradford.