Obrazy Czajkowskiego mówią nam, że odczuwa on głęboko poezję polskiego krajobrazu, że uczucie tej poezji przetrawione w sobie z domieszką czasem jakiegoś filozoficznego smętku przelewa na płótno. Więc motywem wewnętrznym malarstwa Czajkowskiego jest poezja polskiego krajobrazu; w wykonaniu, w doborze tematu [...] jest człowiekiem dużego smaku i spokojnej głębokiej kultury. Kto szuka gwałtownych efektów, krzykliwych jaskrawości, modnych ekscentryczności, ten niech nie patrzy na obrazy jego, bo Czajkowski jest przedewszystkiem poetą. Jest on poetą lirycznym, obrazy jego są pieśniami na cześć ukochanego przez niego krajobrazu polskiego.
Dr. Jan Włodek, O sztuce St. Czajkowskiego, „Tygodnik Ilustrowany”
olej, płótno
50,7 x 70 cm
59 x 79 cm w oprawie
sygn. i dat. p.d.: Stanisław Czajkowski 1909
wystawiany:
Stanisław Czajkowski (1878-1954), MKiS, CBWA, Warszawa "Zachęta", Warszawa 1980,
pochodzenie:
zakupiony z kolekcji Jerzego Strączyńskiego - historyka sztuki
Obrazy Czajkowskiego mówią nam, że odczuwa on głęboko poezję polskiego krajobrazu, że uczucie tej poezji przetrawione w sobie z domieszką czasem jakiegoś filozoficznego smętku przelewa na płótno. Więc motywem wewnętrznym malarstwa Czajkowskiego jest poezja polskiego krajobrazu; w wykonaniu, w doborze tematu [...] jest człowiekiem dużego smaku i spokojnej głębokiej kultury. Kto szuka gwałtownych efektów, krzykliwych jaskrawości, modnych ekscentryczności, ten niech nie patrzy na obrazy jego, bo Czajkowski jest przedewszystkiem poetą. Jest on poetą lirycznym, obrazy jego są pieśniami na cześć ukochanego przez niego krajobrazu polskiego.
Dr. Jan Włodek, O sztuce St. Czajkowskiego, „Tygodnik Ilustrowany”