Studiował w Kunstgewerbeschule w Lucernie pod kierunkiem J. van Moos`a (1918-20). Naukę kontynuował w warszawskiej SSP w pracowni Tadeusza Pruszkowskiego (1923-30). W roku 1930 rozpoczął pracę pedagogiczną na uczelni jako asystent. W 1946 roku został mianowany profesorem warszawskiej ASP. Był współzałożycielem ugrupowania Szkoła Warszawska wywodzącego się spośród uczniów Pruszkowskiego i podtrzymującego zasady jego tradycjonalistycznej estetyki. Przyczynił się do zorganizowania Bloku ZAP (1934). Jako członek ZPAP brał udział we wszystkich ogólnopolskich wystawach plastyki i prezentacjach sztuki polskiej za granicą. W spuści¼nie artystycznej Arcta dominują pejzaże. Wyodrębnia się w nich kilka zespołów tematycznych: polskie motywy krajobrazowe, głównie z Kazimierza Dolnego i Szczawnicy, widoki Warszawy oraz pejzaże włoskie i szwajcarskie. Malował także martwe natury wzorowane na XVII-wiecznym malarstwie holenderskim osiągając wysoki poziom warsztatowych umiejętności. Pochodzące z lat 30-tych nastrojowe pejzaże wpisują się w nurt postimpresjonizmu. Arct oddał w nich wrażenie atmosferycznej migotliwości drobnymi uderzeniami pędzla; wysmakowane harmonie barwne ożywiają tu mocne akcenty kolorystyczne.

130
Eugeniusz ARCT (1899 - 1974)

PEJZAŻ ZE SZWAJCARII

Olej, płyta;
56,5 x 40,5 cm
Sygnowany l.d.: E. Arct
Na ramie nalepka: H. BIETZ U. SOHN |GLASWERKSTÄTTEN| BILDEINRAHMUNGEN | Bln.-Charl., Knesebeckstr. 20 | Tel. 32 05 86 / 87

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Studiował w Kunstgewerbeschule w Lucernie pod kierunkiem J. van Moos`a (1918-20). Naukę kontynuował w warszawskiej SSP w pracowni Tadeusza Pruszkowskiego (1923-30). W roku 1930 rozpoczął pracę pedagogiczną na uczelni jako asystent. W 1946 roku został mianowany profesorem warszawskiej ASP. Był współzałożycielem ugrupowania Szkoła Warszawska wywodzącego się spośród uczniów Pruszkowskiego i podtrzymującego zasady jego tradycjonalistycznej estetyki. Przyczynił się do zorganizowania Bloku ZAP (1934). Jako członek ZPAP brał udział we wszystkich ogólnopolskich wystawach plastyki i prezentacjach sztuki polskiej za granicą. W spuści¼nie artystycznej Arcta dominują pejzaże. Wyodrębnia się w nich kilka zespołów tematycznych: polskie motywy krajobrazowe, głównie z Kazimierza Dolnego i Szczawnicy, widoki Warszawy oraz pejzaże włoskie i szwajcarskie. Malował także martwe natury wzorowane na XVII-wiecznym malarstwie holenderskim osiągając wysoki poziom warsztatowych umiejętności. Pochodzące z lat 30-tych nastrojowe pejzaże wpisują się w nurt postimpresjonizmu. Arct oddał w nich wrażenie atmosferycznej migotliwości drobnymi uderzeniami pędzla; wysmakowane harmonie barwne ożywiają tu mocne akcenty kolorystyczne.