Pejzaż powstał w czasie pobytu artysty wraz z synami w austriackim kurorcie Semmering. W prawym dolnym rogu poza sygnaturą znalazł się ośmioboczny kartusz z numerem 975. Odnosi się on do prowadzonego przez artystę rejestru ważniejszych dzieł, które przekazywał do sprzedaży.

Fałat tworzył z niezwykłą werwą i rozmachem. Jako niezaprzeczalny mistrz akwareli, biegły w tej technice, śmiało rozlewał barwy na papierze, tworząc niepowtarzalne dzieła. W prezentowanym pejzażu artysta nie naśladuje natury, lecz szybkimi rzutami kontrastujących ze sobą jasnych i ciemnych barw, daje nam jej szczere odczucie.

Tak o malarstwie Fałata pisze Anna Król (Julian Fałat, Stalowa Wola 2009): Dominuje w nim panoramiczne ujęcie krajobrazu z jednym niezmiennym akcentem kompozycji, jakim jest prosta linia horyzontu dzieląca obraz na dwie strefy. Niektóre z kompozycji zbliżone są do kwadratu, inne bardziej wydłużone. Na pierwszym planie zazwyczaj widać śnieg, niekiedy poznaczony śladami zwierząt lub ożywiony sylwetkami przelatujących ptaków. Fałat mistrzowsko syntetyzuje krajobraz, upraszcza jego formy. Zbliża i wyolbrzymia śnieg lub potok sytuując go na pierwszym planie, a pomija nieistotne szczegóły. W przesyconych światłem słonecznym zimowych krajobrazach z niezwykłą umiejętnością odtwarza materialność śniegu. [...] Widoki zimy, nasycone spokojem, ciszą i pozbawione obecności człowieka, odsłaniają transcendentny wymiar Natury. Malując konkretny fragment krajobrazu Fałat tworzy pejzaże uniwersalne, ponadczasowe, przepełnione poetyckim odczuwaniem świata. Seria ta jest w istocie zapisem emocjonalnej obecności artysty w zjawiskach natury.

Bibliografia:
– Julian Fałat. Wystawa Jubileuszowa na 10-lecie Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli, Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, 4 XII 2009 – 7 II 2010, Wystawa w Muzeum Okręgowym w Toruniu, 5 III – 3 V 2010, Wystawa w Muzeum Miedzi w Legnicy 7 V – 4 VII 2010, kurator: Anna Król, Stalowa Wola 2009.

34
Julian FAŁAT (1853 Tuligłowy k. Przemyśla - 1929 Bystra k. Bielska Białej)

PEJZAŻ Z SEMMERING, 1914

akwarela, papier naklejony na płótno
47,8 x 68 cm
sygn. p. d.: jFałat Semmerig [sic!] | 1914 [inicjały wiązane]; powyżej autorski numer: 975
Na odwrocie, na krośnie, l.d. nalepka Salonu Sprzedaży Dzieł Sztuki przy TPSP w Krakowie (druk, tusz, pieczęć): SALON SPRZEDAŻY DZIEŁ SZTUKI [...] | pl. Szczepański 4 – Telefon Nr. 8 | Autor: Fałat Julian 0814 | Adres: | Dzieło p.t.: „Semmering“ | Rodzaj: akwar. cena; ponadto na ramie nalepka domu aukcyjnego w Warszawie.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Pejzaż powstał w czasie pobytu artysty wraz z synami w austriackim kurorcie Semmering. W prawym dolnym rogu poza sygnaturą znalazł się ośmioboczny kartusz z numerem 975. Odnosi się on do prowadzonego przez artystę rejestru ważniejszych dzieł, które przekazywał do sprzedaży.

Fałat tworzył z niezwykłą werwą i rozmachem. Jako niezaprzeczalny mistrz akwareli, biegły w tej technice, śmiało rozlewał barwy na papierze, tworząc niepowtarzalne dzieła. W prezentowanym pejzażu artysta nie naśladuje natury, lecz szybkimi rzutami kontrastujących ze sobą jasnych i ciemnych barw, daje nam jej szczere odczucie.

Tak o malarstwie Fałata pisze Anna Król (Julian Fałat, Stalowa Wola 2009): Dominuje w nim panoramiczne ujęcie krajobrazu z jednym niezmiennym akcentem kompozycji, jakim jest prosta linia horyzontu dzieląca obraz na dwie strefy. Niektóre z kompozycji zbliżone są do kwadratu, inne bardziej wydłużone. Na pierwszym planie zazwyczaj widać śnieg, niekiedy poznaczony śladami zwierząt lub ożywiony sylwetkami przelatujących ptaków. Fałat mistrzowsko syntetyzuje krajobraz, upraszcza jego formy. Zbliża i wyolbrzymia śnieg lub potok sytuując go na pierwszym planie, a pomija nieistotne szczegóły. W przesyconych światłem słonecznym zimowych krajobrazach z niezwykłą umiejętnością odtwarza materialność śniegu. [...] Widoki zimy, nasycone spokojem, ciszą i pozbawione obecności człowieka, odsłaniają transcendentny wymiar Natury. Malując konkretny fragment krajobrazu Fałat tworzy pejzaże uniwersalne, ponadczasowe, przepełnione poetyckim odczuwaniem świata. Seria ta jest w istocie zapisem emocjonalnej obecności artysty w zjawiskach natury.

Bibliografia:
– Julian Fałat. Wystawa Jubileuszowa na 10-lecie Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli, Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, 4 XII 2009 – 7 II 2010, Wystawa w Muzeum Okręgowym w Toruniu, 5 III – 3 V 2010, Wystawa w Muzeum Miedzi w Legnicy 7 V – 4 VII 2010, kurator: Anna Król, Stalowa Wola 2009.