Pejzaż powstał w czasie pobytu artysty wraz z synami w austriackim kurorcie Semmering. W p.d. rogu poza sygnaturą znalazł się ośmioboczny kartusz z numerem 975. Odnosi się on do prowadzonego przez artystę rejestru ważniejszych dzieł, które przekazywał do sprzedaży.
Fałat tworzył z niezwykłą werwą i rozmachem. Jako niezaprzeczalny mistrz akwareli, biegły w tej technice, śmiało rozlewał barwy na papierze, tworząc niepowtarzalne dzieła.
W prezentowanym pejzażu artysta nie naśladuje natury, lecz szybkimi rzutami kontrastujących ze sobą jasnych i ciemnych barw, daje nam jej szczere odczucie.
Tak o malarstwie Fałata pisze Anna Król w katalogu wystawy: Dominuje w nim panoramiczne ujęcie krajobrazu z jednym niezmiennym akcentem kompozycji, jakim jest prosta linia horyzontu dzieląca obraz na dwie strefy. Niektóre z kompozycji zbliżone są do kwadratu, inne bardziej wydłużone. (...) Fałat mistrzowsko syntetyzuje krajobraz, upraszcza jego formy. Zbliża i wyolbrzymia śnieg lub potok sytuując go na pierwszym planie, a pomija nieistotne szczegóły. W przesyconych światłem słonecznym zimowych krajobrazach z niezwykłą umiejętnością odtwarza materialność śniegu.
Bibliografia:
- Julian Fałat. Wystawa Jubileuszowa na 10-lecie Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli, Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, 4 XII 2009 - 7 II 2010, Muzeum Okręgowym w Toruniu, 5 III - 3 V 2010, Muzeum Miedzi w Legnicy 7 V - 4 VII 2010, kurator: Anna Król, Stalowa Wola 2009.
akwarela, papier naklejony na płótno
47,8 x 68 cm
sygn. p.d.: jFałat Semmerig [sic!] | 1914 [inicjały wiązane] powyżej autorski numer: 975
Na odwrocie, na krośnie, l.d. nalepka Salonu Sprzedaży Dzieł Sztuki przy TPSP w Krakowie (druk, tusz, pieczęć): SALON SPRZEDAŻY DZIEŁ SZTUKI [...] | pl. Szczepański 4 - Telefon Nr. 8 | Autor: Fałat Julian 0814 | Adres: | Dzieło p.t.: „Semmering“ | Rodzaj: akwar. cena; ponadto na ramie nalepka domu aukcyjnego w Warszawie.
Pejzaż powstał w czasie pobytu artysty wraz z synami w austriackim kurorcie Semmering. W p.d. rogu poza sygnaturą znalazł się ośmioboczny kartusz z numerem 975. Odnosi się on do prowadzonego przez artystę rejestru ważniejszych dzieł, które przekazywał do sprzedaży.
Fałat tworzył z niezwykłą werwą i rozmachem. Jako niezaprzeczalny mistrz akwareli, biegły w tej technice, śmiało rozlewał barwy na papierze, tworząc niepowtarzalne dzieła.
W prezentowanym pejzażu artysta nie naśladuje natury, lecz szybkimi rzutami kontrastujących ze sobą jasnych i ciemnych barw, daje nam jej szczere odczucie.
Tak o malarstwie Fałata pisze Anna Król w katalogu wystawy: Dominuje w nim panoramiczne ujęcie krajobrazu z jednym niezmiennym akcentem kompozycji, jakim jest prosta linia horyzontu dzieląca obraz na dwie strefy. Niektóre z kompozycji zbliżone są do kwadratu, inne bardziej wydłużone. (...) Fałat mistrzowsko syntetyzuje krajobraz, upraszcza jego formy. Zbliża i wyolbrzymia śnieg lub potok sytuując go na pierwszym planie, a pomija nieistotne szczegóły. W przesyconych światłem słonecznym zimowych krajobrazach z niezwykłą umiejętnością odtwarza materialność śniegu.
Bibliografia:
- Julian Fałat. Wystawa Jubileuszowa na 10-lecie Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli, Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, 4 XII 2009 - 7 II 2010, Muzeum Okręgowym w Toruniu, 5 III - 3 V 2010, Muzeum Miedzi w Legnicy 7 V - 4 VII 2010, kurator: Anna Król, Stalowa Wola 2009.