Józef Pankiewicz był jednym z głównych polskich impresjonistów,
obok Władysława Podkowińskiego i Leona Wyczółkowskiego. Z francuskim impresjonizmem zetknął
się w roku 1889, kiedy po studiach w petersburskiej ASP wyjechał do Paryża razem z
Władysławem Podkowińskim. Efektem kontaktu Pankiewicza z malarstwem francuskim był
namalowany w nowej manierze obraz Targ na kwiaty pod kościołem św. Magdaleny w Paryżu z
roku 1890, który nie zyskał aprobaty ani krytyków, ani publiczności. W 1890 artysta
namalował jeszcze kilka innych pejzaży w będących echem zafascynowania grą barw i światłem,
ale w tym samym roku zwrócił się do symbolizmu. Okres symbolizmu w twórczości Pankiewicza
zaowocował znakomitymi obrazami o pociemniałej kolorystyce, niezwykłym poetyckim nastrojem,
takimi jak Park w Duboju, Łabędzie na stawie w Ogrodzie Saskim, czy wirtuozerskim Portretem
pani Oderfeldowej z córką (nagrodzonym na Wystawie Powszechnej w Paryżu w 1897 r. złotym
medalem. W latach 1897-1906 podróżował wiele po Europie. Od roku 1908 został profesorem w
krakowskiej ASP, i stale wyjeżdżał do Francji na wakacje w Collioure, Saint -Tropez,
Vermont i Giverny. Poznał wówczas malarza nabistę Pierre`a Bonnarda i krytyka Felixa
Fenelleona. Podczas I wojny światowej przebywał w Hiszpanii, malarstwo z tego okresu
pozostawało pod wpływem fowizmu. W latach 20-tych kierował paryską filia ASP w Krakowie,
ucząc grono późniejszych kapistów (zwanych tak od skrótu: Komitet Paryski). Prezentowany
pejzaż powstał podczas wakacji, które artysta spędzał w 1926 w Sanary na Lazurowym
Wybrzeżu. Jako Pejzaż z Sanary, 1926 jest on publi-kowany w katalogu wystawy monograficznej
Pankiewicza autorstwa Elżbiety Charazińskiej, Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło.
Artyście w 140. rocznicę urodzin artysty, Muzeum Narodowe w Warszawie 9 stycznia - 26 marca
2006, kat. 363, s. 146. W katalogu informacja
o pierwszym właścicielu dzieła, którym był
pan Szczeszewski w Warszawie. Obraz następnie był w posiadaniu Jerzego Waldorfa, znanego
krytyka muzycznego.
Olej, płótno; 54 X 72,5 cm
Sygnowany p.d.:
Pankiewicz
Józef Pankiewicz był jednym z głównych polskich impresjonistów,
obok Władysława Podkowińskiego i Leona Wyczółkowskiego. Z francuskim impresjonizmem zetknął
się w roku 1889, kiedy po studiach w petersburskiej ASP wyjechał do Paryża razem z
Władysławem Podkowińskim. Efektem kontaktu Pankiewicza z malarstwem francuskim był
namalowany w nowej manierze obraz Targ na kwiaty pod kościołem św. Magdaleny w Paryżu z
roku 1890, który nie zyskał aprobaty ani krytyków, ani publiczności. W 1890 artysta
namalował jeszcze kilka innych pejzaży w będących echem zafascynowania grą barw i światłem,
ale w tym samym roku zwrócił się do symbolizmu. Okres symbolizmu w twórczości Pankiewicza
zaowocował znakomitymi obrazami o pociemniałej kolorystyce, niezwykłym poetyckim nastrojem,
takimi jak Park w Duboju, Łabędzie na stawie w Ogrodzie Saskim, czy wirtuozerskim Portretem
pani Oderfeldowej z córką (nagrodzonym na Wystawie Powszechnej w Paryżu w 1897 r. złotym
medalem. W latach 1897-1906 podróżował wiele po Europie. Od roku 1908 został profesorem w
krakowskiej ASP, i stale wyjeżdżał do Francji na wakacje w Collioure, Saint -Tropez,
Vermont i Giverny. Poznał wówczas malarza nabistę Pierre`a Bonnarda i krytyka Felixa
Fenelleona. Podczas I wojny światowej przebywał w Hiszpanii, malarstwo z tego okresu
pozostawało pod wpływem fowizmu. W latach 20-tych kierował paryską filia ASP w Krakowie,
ucząc grono późniejszych kapistów (zwanych tak od skrótu: Komitet Paryski). Prezentowany
pejzaż powstał podczas wakacji, które artysta spędzał w 1926 w Sanary na Lazurowym
Wybrzeżu. Jako Pejzaż z Sanary, 1926 jest on publi-kowany w katalogu wystawy monograficznej
Pankiewicza autorstwa Elżbiety Charazińskiej, Józef Pankiewicz 1866-1940. Życie i dzieło.
Artyście w 140. rocznicę urodzin artysty, Muzeum Narodowe w Warszawie 9 stycznia - 26 marca
2006, kat. 363, s. 146. W katalogu informacja
o pierwszym właścicielu dzieła, którym był
pan Szczeszewski w Warszawie. Obraz następnie był w posiadaniu Jerzego Waldorfa, znanego
krytyka muzycznego.