Pochodzenie:
– kolekcja Florenta Felsa, Paryż;
– kolekcja Madame Page, Paryż (nabyty ok. 1985 r.)
– kolekcja Michael’a Ibre’a, Paryż
– dom aukcyjny Sotheby’s, Londyn (czerwiec 2006)
– kolekcja prywatna, Polska

Reprodukowany:
– Kisling 1891–1953, katalog raisonne,tekst Jean Dutourd, red. Jean Kisling,t. 3, Landshut 1995, poz. 80, s. 324 (il.)
– Mistrzowie École de Paris. Villa la Fleur, tekst Artur Winiarski, Warszawa 2016, s. 95 (il.)

Obraz znajdował się w rękach francuskiego krytyka artystycznego i publicysty Florenta Felsa (1891-1977), który był związany ze środowiskiem Ecole de Paris. Fels promował wywodzących się stamtąd artystów, w tym również Kislinga, który sportretował pisarza w 1927 r. jako „JEUNE HOMME AUX LUNETTES” („Młody mężczyzna w okularach”, olej, płótno, 55 x 46 cm).

„(…) Dla p. M. Kislinga świat cały jest jedną plastyczną materią, złożoną z brył barwnych i światła. Malowanie w tych warunkach staje się źródłem niewyczerpanych rozkoszy. Cieszy się on każdym zdziebełkiem trawy i kwiatkiem, każdym załamaniem gruntu i każdą chmurką pierzastą, a wszystko to dokładnie, z precyzją oddaje.” E. Woroniecki, Polacy w Salonie Tuilleryjskim, „Tygodnik Ilustrowany” 1924, półr. II, s. 603.

„(…) Kisling bynajmniej nie jest zwykłym wirtuozem, który powtarza w każdym swym obrazie problemat uprzednio rozwiązany. Dla niego każde nowe dzieło jest wstąpieniem w świat nieznany, który po raz pierwszy odkrywa. Malowanie jasne czy ciemne! To nie ma znaczenia. Rzecz najważniejsza – aby malarstwo było polichromiczne, a malarstwo Kislinga jest nim w najwyższym stopniu. Bardzo dodatnim faktem jest i to, że artysta nasz nie używa więcej kolorów dopełniających, że zmienia swoją paletę, i że, obojętny z całą świadomością na efekty oświetlenia, czerpie z głębi samego siebie koloryt najlepiej wyrażający jego własną myśl plastyczną.” W. George, Sylwety artystyczne. Kisling, „Pani” 1924, nr 10/11, s. 20.

01
Mojżesz KISLING (1891-1953)

Pejzaż z Sanary, 1925 r.

olej, płótno, 27,5 × 41,8 cm
sygn. p. d.: Kisling

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Pochodzenie:
– kolekcja Florenta Felsa, Paryż;
– kolekcja Madame Page, Paryż (nabyty ok. 1985 r.)
– kolekcja Michael’a Ibre’a, Paryż
– dom aukcyjny Sotheby’s, Londyn (czerwiec 2006)
– kolekcja prywatna, Polska

Reprodukowany:
– Kisling 1891–1953, katalog raisonne,tekst Jean Dutourd, red. Jean Kisling,t. 3, Landshut 1995, poz. 80, s. 324 (il.)
– Mistrzowie École de Paris. Villa la Fleur, tekst Artur Winiarski, Warszawa 2016, s. 95 (il.)

Obraz znajdował się w rękach francuskiego krytyka artystycznego i publicysty Florenta Felsa (1891-1977), który był związany ze środowiskiem Ecole de Paris. Fels promował wywodzących się stamtąd artystów, w tym również Kislinga, który sportretował pisarza w 1927 r. jako „JEUNE HOMME AUX LUNETTES” („Młody mężczyzna w okularach”, olej, płótno, 55 x 46 cm).

„(…) Dla p. M. Kislinga świat cały jest jedną plastyczną materią, złożoną z brył barwnych i światła. Malowanie w tych warunkach staje się źródłem niewyczerpanych rozkoszy. Cieszy się on każdym zdziebełkiem trawy i kwiatkiem, każdym załamaniem gruntu i każdą chmurką pierzastą, a wszystko to dokładnie, z precyzją oddaje.” E. Woroniecki, Polacy w Salonie Tuilleryjskim, „Tygodnik Ilustrowany” 1924, półr. II, s. 603.

„(…) Kisling bynajmniej nie jest zwykłym wirtuozem, który powtarza w każdym swym obrazie problemat uprzednio rozwiązany. Dla niego każde nowe dzieło jest wstąpieniem w świat nieznany, który po raz pierwszy odkrywa. Malowanie jasne czy ciemne! To nie ma znaczenia. Rzecz najważniejsza – aby malarstwo było polichromiczne, a malarstwo Kislinga jest nim w najwyższym stopniu. Bardzo dodatnim faktem jest i to, że artysta nasz nie używa więcej kolorów dopełniających, że zmienia swoją paletę, i że, obojętny z całą świadomością na efekty oświetlenia, czerpie z głębi samego siebie koloryt najlepiej wyrażający jego własną myśl plastyczną.” W. George, Sylwety artystyczne. Kisling, „Pani” 1924, nr 10/11, s. 20.