W końcu stycznia 1930 r. Rafał Malczewski wyjeżdża z rodziną na południe Francji; zamierzali osiąść tam na dłuższy czas, artysta sprzedał nawet willę w Zakopanem. W Juan-le-Pins, miejscu słynnym później z obecności Picassa, maluje kilka obrazów olejnych: trzy zachowały się, m.in. w Muzeum Sztuki w Łodzi, trzy zaginęły, znamy je tylko z czarnobiałych reprodukcji. Znane są też nieliczne akwarele, jak tu wystawiona; jeszcze inna: reprodukowana na s. 296 książki Jacek i Rafał Malczewscy (red. Zofia Katarzyna Posiadała, Radom 2014). Pobyt skończył się niespodziewanie szybko. Malczewski przegrał znaczną sumę pieniędzy w kasynie w Monte Carlo i musiał prosić przyjaciół o wsparcie, by wrócić do kraju. (Zob. Dorota Folga-Januszewska, Rafał Malczewski i mit Zakopanego, 2006).
akwarela, 26,5 x 39,5 cm w świetle passe-partout,
sygnowana l.d. "Rafał Malczewski".
W końcu stycznia 1930 r. Rafał Malczewski wyjeżdża z rodziną na południe Francji; zamierzali osiąść tam na dłuższy czas, artysta sprzedał nawet willę w Zakopanem. W Juan-le-Pins, miejscu słynnym później z obecności Picassa, maluje kilka obrazów olejnych: trzy zachowały się, m.in. w Muzeum Sztuki w Łodzi, trzy zaginęły, znamy je tylko z czarnobiałych reprodukcji. Znane są też nieliczne akwarele, jak tu wystawiona; jeszcze inna: reprodukowana na s. 296 książki Jacek i Rafał Malczewscy (red. Zofia Katarzyna Posiadała, Radom 2014). Pobyt skończył się niespodziewanie szybko. Malczewski przegrał znaczną sumę pieniędzy w kasynie w Monte Carlo i musiał prosić przyjaciół o wsparcie, by wrócić do kraju. (Zob. Dorota Folga-Januszewska, Rafał Malczewski i mit Zakopanego, 2006).