Roman Kramsztyk to jeden z najlepszych polskich malarzy ukształtowanych w kręgu francuskiego postimpresjonizmu.
Na ukształtowanie się jego postawy artystycznej w istotny sposób oddziałała estetyka Paula Cézanne`a. W pejzażach i martwych naturach artysta przywiązywał zasadniczą wagę do struktury obrazu budowanej ze zgeometryzowanych form. Roślinne, architektoniczne i przedmiotowe kształty wydobywał miękkimi, krótkimi pociągnięciami pędzla i obwodził delikatnym konturem. Prezentowana kompozycja jest jedną z kilku prac - pejzaży z południowej Francji, które malował Kramsztyk w latach 1920 - 1922. Wszystkie posiadają podobny układ kompozycyjny i zbliżoną kolorystykę. Pejzaże te znajdują się w kolekcjach muzealnych w Izraelu i Polsce (vide: Roman Kramsztyk 1885 - 1942. Wystawa monograficzna, opr. Renata Piątkowska, współpr. Magdalena Tarnowska, Żydowski Instytut Historyczny, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa, luty - marzec 1997, repr. barwne s. 130 - 134).

26
Roman KRAMSZTYK (1885 Warszawa -1942 Warszawa)

Pejzaż z południa Francji, 1920-22

Olej, płótno;
73 x 91,5 cm
Sygn. p.d. Kramstyk

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Roman Kramsztyk to jeden z najlepszych polskich malarzy ukształtowanych w kręgu francuskiego postimpresjonizmu.
Na ukształtowanie się jego postawy artystycznej w istotny sposób oddziałała estetyka Paula Cézanne`a. W pejzażach i martwych naturach artysta przywiązywał zasadniczą wagę do struktury obrazu budowanej ze zgeometryzowanych form. Roślinne, architektoniczne i przedmiotowe kształty wydobywał miękkimi, krótkimi pociągnięciami pędzla i obwodził delikatnym konturem. Prezentowana kompozycja jest jedną z kilku prac - pejzaży z południowej Francji, które malował Kramsztyk w latach 1920 - 1922. Wszystkie posiadają podobny układ kompozycyjny i zbliżoną kolorystykę. Pejzaże te znajdują się w kolekcjach muzealnych w Izraelu i Polsce (vide: Roman Kramsztyk 1885 - 1942. Wystawa monograficzna, opr. Renata Piątkowska, współpr. Magdalena Tarnowska, Żydowski Instytut Historyczny, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa, luty - marzec 1997, repr. barwne s. 130 - 134).