Wojciech Weiss urodził się 4 maja 1875 roku w Leordzie w Rumunii, gdzie zmuszeni byli wyemigrować jego rodzice po powstaniu styczniowym. Malarstwo studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie (w pracowniach Władysława Łuszczkiewicza, Leopolda Lofflera i Jana Matejki, Józefa Unierzyńskiego, Juliana Fałata, a także w klasie mistrzowskiej u Leona Wyczółkowskiego). Kształcił się także za granicą: w Paryżu, Rzymie i Florencji. Pó¼niej często przebywał w Paryżu, będącym ówczesną stolicą świata sztuki, a także wielokrotnie podróżował do Włoch i południowej Francji. W 1907 roku rozpoczął pracę dydaktyczną w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, w 1913 otrzymał nominację na profesora zwyczajnego, a pó¼niej trzykrotnie pełnił godność rektora. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" i wielokrotnie wystawiał z wiedeńską "Secesją". Weiss był również związany z krakowską cyganerią artystyczną, przyja¼nił się ze Stanisławem Przybyszewskim. Początkowo w duchu modernizmu malował pod wpływem Edvarda Muncha obrazy ekspresyjno-symboliczne (Melancholik, Autoportret z maskami, Totenmesse, Taniec, Pogrzeb w mieście, Maki, Demon). Pó¼niej łączył zainteresowania kolorem, wpływy impresjonizmu i postimpresjonizmu z formułą realizmu (zależność od G. Couberta) i nawiązaniami do klasycyzmu. Malował portrety (Student, Suchotnik, Portret rodziców), zmysłowe akty kobiet, które nigdy nie były upozowane, (Akt leżący, Wenus, Japonka), pejzaże (Promienny zachód słońca) oraz sceny figuralne (Kawiarnia paryska). Jego malarstwo cechuje swobodna, szkicowa technika, uproszczone formy i ciemna kolorystyka, połączona z silnymi akcentami jasnych barw.
Olej, płótno naklejone na tekturę;
32,7 x 45,2 cm
Sygnowany czarnym olejem l.d.: WWeiss
Wojciech Weiss urodził się 4 maja 1875 roku w Leordzie w Rumunii, gdzie zmuszeni byli wyemigrować jego rodzice po powstaniu styczniowym. Malarstwo studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie (w pracowniach Władysława Łuszczkiewicza, Leopolda Lofflera i Jana Matejki, Józefa Unierzyńskiego, Juliana Fałata, a także w klasie mistrzowskiej u Leona Wyczółkowskiego). Kształcił się także za granicą: w Paryżu, Rzymie i Florencji. Pó¼niej często przebywał w Paryżu, będącym ówczesną stolicą świata sztuki, a także wielokrotnie podróżował do Włoch i południowej Francji. W 1907 roku rozpoczął pracę dydaktyczną w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, w 1913 otrzymał nominację na profesora zwyczajnego, a pó¼niej trzykrotnie pełnił godność rektora. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" i wielokrotnie wystawiał z wiedeńską "Secesją". Weiss był również związany z krakowską cyganerią artystyczną, przyja¼nił się ze Stanisławem Przybyszewskim. Początkowo w duchu modernizmu malował pod wpływem Edvarda Muncha obrazy ekspresyjno-symboliczne (Melancholik, Autoportret z maskami, Totenmesse, Taniec, Pogrzeb w mieście, Maki, Demon). Pó¼niej łączył zainteresowania kolorem, wpływy impresjonizmu i postimpresjonizmu z formułą realizmu (zależność od G. Couberta) i nawiązaniami do klasycyzmu. Malował portrety (Student, Suchotnik, Portret rodziców), zmysłowe akty kobiet, które nigdy nie były upozowane, (Akt leżący, Wenus, Japonka), pejzaże (Promienny zachód słońca) oraz sceny figuralne (Kawiarnia paryska). Jego malarstwo cechuje swobodna, szkicowa technika, uproszczone formy i ciemna kolorystyka, połączona z silnymi akcentami jasnych barw.