Z kolekcji rodzinnej artysty.
Leonard Pękalski 1896 - 1944. Wystawa Pośmiertna; Związek Polskich Artystów Plastyków Okręg Warszawski; marzec-kwiecień 1969; kat. poz. 113 (jako własność siostry artysty J. Sawickiej w Warszawie).
Uczeń i współpracownik E. Trojanowskiego w latach 1913-18. W 1918 r. ukończył Miejską Szkołę Sztuk Zdobniczych i Malarstwa w Warszawie. Pracował przy konserwacji polichromii na Zamku w Lublinie. W latach 1924-1928 r. był asystentem F. Sz. Kowarskiego w krakowskiej ASP. W tym czasie pod kierunkiem A. Szyszko-Bohusza pracował przy konserwacji fryzów w Zamku Wawelskim. Był członkiem Cechu Artystów Plastyków Jednoróg, potem ugrupowania Pryzmat. Podróżował do Włoch, Francji, Anglii. Od 1928 r. był asystentem i profesorem w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. Prace prezentował na wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych. W 1969 r. w Warszawie odbyła się wystawa retrospektywna jego twórczości. Pejzaże, martwe natury, portrety tworzył w technice olejnej, gwaszu i rysunku. Jego droga artystyczna wiodła od malarstwa monumentalnego - zainteresowania które wyniósł z okresu studiów, poprzez formizm do koloryzmu.
Z kolekcji rodzinnej artysty.
Leonard Pękalski 1896 - 1944. Wystawa Pośmiertna; Związek Polskich Artystów Plastyków Okręg Warszawski; marzec-kwiecień 1969; kat. poz. 113 (jako własność siostry artysty J. Sawickiej w Warszawie).
Uczeń i współpracownik E. Trojanowskiego w latach 1913-18. W 1918 r. ukończył Miejską Szkołę Sztuk Zdobniczych i Malarstwa w Warszawie. Pracował przy konserwacji polichromii na Zamku w Lublinie. W latach 1924-1928 r. był asystentem F. Sz. Kowarskiego w krakowskiej ASP. W tym czasie pod kierunkiem A. Szyszko-Bohusza pracował przy konserwacji fryzów w Zamku Wawelskim. Był członkiem Cechu Artystów Plastyków Jednoróg, potem ugrupowania Pryzmat. Podróżował do Włoch, Francji, Anglii. Od 1928 r. był asystentem i profesorem w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. Prace prezentował na wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych. W 1969 r. w Warszawie odbyła się wystawa retrospektywna jego twórczości. Pejzaże, martwe natury, portrety tworzył w technice olejnej, gwaszu i rysunku. Jego droga artystyczna wiodła od malarstwa monumentalnego - zainteresowania które wyniósł z okresu studiów, poprzez formizm do koloryzmu.