POCHODZENIE:
dom aukcyjny Desa Unicum, Warszawa, kwiecień 2008
kolekcja prywatna, Polska

„Pejzaż z Karpat”, powstały podczas wyprawy do Europy Środkowej, stanowi przykład pełni stylu Mané-Katza. Autor przedstawił wzgórzysty pejzaż, którego perspektywa została w charakterystyczny sposób zaburzona. Na pierwszym planie znajduje się podwórzec wiejskiej chałupy, której prosta architektura została przez malarza przeskalowana, przez co nabrała ekspresjonistycznego charakteru. Partia pejzażu powstała z plam czystej, intensywnej barwy, rzucanych luźno na płótno. Blisko górnej krawędzi płótna majaczy horyzont, który przecinają wieże kresowego kościoła. Teren Karpat dla twórców polskich, czechosłowackich czy ukraińskich od końca XIX wieku stanowił miejsce artystyczno-eskapistycznych wypraw. Wyprawiali się tam, aby dotknąć nieskażonej cywilizacją natury oraz prymitywnej kultury górali karpackich. Poprzez świetlistą, barwną wizję kresowego wschodnioeuropejskiego pejzażu, Mané-Katz afirmuje świat bliskiego mu zaściankowego życia, przepełnionego tradycyjnym obyczajem i bliskością natury.

W latach 1911-12 uczęszczał do Szkoły Rysunkowej w Wilnie. Studia artystyczne kontynuował w Szkole Malarstwa M. Muraszki w Kijowie. W 1913 roku rozpoczął studia w paryskiej École des Beaux-Arts pod kierunkiem F. Cormona. W 1917 roku objął stanowisko profesora w Instytucie Artystycznym w Charkowie. W 1921 roku, podróżując przez Baku, Tyflis, Moskwę, Mińsk i Warszawę powrócił do Paryża, by związać się z kręgiem École de Paris. Swe prace prezentował na indywidualnych wystawach w galeriach paryskich Percier, Granoff, Brummer, Petit i Charpentier. Od 1932 roku należał do polskiego Zrzeszenia Żydowskich Artystów Malarzy i Rzeźbiarzy. W latach 1928-37 odwiedził Palestynę, Egipt, Syrię, Czechy, Polskę i Litwę. Okres II wojny światowej spędził w Nowym Jorku, po jej zakończeniu powrócił do Paryża. Tematy swoich obrazów Mané-Katza czerpał z życia codziennego Żydów, przedstawiając wizerunki chasydów, sceny z getta, kompozycje symboliczne oraz pejzaże. Zajmował się także rzeźbą - tworzył przed wszystkim niewielkie, odlewane figurki o tematyce żydowskiej.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

178
Emmanuel KATZ (zw. Mané-Katz) (1894 - 1962)

Pejzaż z Karpat, około1930

olej/płótno, 65 x 82 cm
sygnowany p.d.: 'Mane-Katz'
na odwrociu papierowa nalepka aukcyjna

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

POCHODZENIE:
dom aukcyjny Desa Unicum, Warszawa, kwiecień 2008
kolekcja prywatna, Polska

„Pejzaż z Karpat”, powstały podczas wyprawy do Europy Środkowej, stanowi przykład pełni stylu Mané-Katza. Autor przedstawił wzgórzysty pejzaż, którego perspektywa została w charakterystyczny sposób zaburzona. Na pierwszym planie znajduje się podwórzec wiejskiej chałupy, której prosta architektura została przez malarza przeskalowana, przez co nabrała ekspresjonistycznego charakteru. Partia pejzażu powstała z plam czystej, intensywnej barwy, rzucanych luźno na płótno. Blisko górnej krawędzi płótna majaczy horyzont, który przecinają wieże kresowego kościoła. Teren Karpat dla twórców polskich, czechosłowackich czy ukraińskich od końca XIX wieku stanowił miejsce artystyczno-eskapistycznych wypraw. Wyprawiali się tam, aby dotknąć nieskażonej cywilizacją natury oraz prymitywnej kultury górali karpackich. Poprzez świetlistą, barwną wizję kresowego wschodnioeuropejskiego pejzażu, Mané-Katz afirmuje świat bliskiego mu zaściankowego życia, przepełnionego tradycyjnym obyczajem i bliskością natury.

W latach 1911-12 uczęszczał do Szkoły Rysunkowej w Wilnie. Studia artystyczne kontynuował w Szkole Malarstwa M. Muraszki w Kijowie. W 1913 roku rozpoczął studia w paryskiej École des Beaux-Arts pod kierunkiem F. Cormona. W 1917 roku objął stanowisko profesora w Instytucie Artystycznym w Charkowie. W 1921 roku, podróżując przez Baku, Tyflis, Moskwę, Mińsk i Warszawę powrócił do Paryża, by związać się z kręgiem École de Paris. Swe prace prezentował na indywidualnych wystawach w galeriach paryskich Percier, Granoff, Brummer, Petit i Charpentier. Od 1932 roku należał do polskiego Zrzeszenia Żydowskich Artystów Malarzy i Rzeźbiarzy. W latach 1928-37 odwiedził Palestynę, Egipt, Syrię, Czechy, Polskę i Litwę. Okres II wojny światowej spędził w Nowym Jorku, po jej zakończeniu powrócił do Paryża. Tematy swoich obrazów Mané-Katza czerpał z życia codziennego Żydów, przedstawiając wizerunki chasydów, sceny z getta, kompozycje symboliczne oraz pejzaże. Zajmował się także rzeźbą - tworzył przed wszystkim niewielkie, odlewane figurki o tematyce żydowskiej.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.