Reprodukowany:
J.Malinowski, B.Brus-Malinowska, W kręgu Ecole de Paris. Malarze żydowscy z Polski, Warszawa 2005, s. 279, il. 187.
W latach 20. XX wieku Menkes zaczął malować widoki z południa Francji, dokładnie z Sanary. Obrazy z tym motywem to nasiąknięte południowym słońcem kompozycje, ukazujące nadmorskie budynki, sady, z bujnie rozłożystymi drzewami, czy palmami, budowane z nasyconej palety brunatno-zielono-pomarańczowej. Obrazy te niosły w sobie silny ładunek ekspresjonistyczny. Artysta wzbogacał te widoki umieszczając na pierwszym planie sceny rodzajowe z postaciami siedzących przy kawiarnianych stoliczkach, na ławkach. Z biegiem lat pejzaże u Menkesa zmieniły swoją stylistykę i charakter. W czerwcu 1935 roku Zygmunt Menkes wraz ze swoim przyjacielem Arturem Nachtem-Samborskim wyjechał na hiszpańskie Baleary. Prezentowany na aukcji pejzaż z Ibizy jest owocem tej właśnie artystycznej podroży. Przedstawienie to znacznie odchodzi od wcześniej podejmowanych pejzaży przez artystę. Narracja jest o wiele mniej ekspresyjna, malunek jest znacznie delikatniejszy, paleta kolorow znacznie rozjaśniona. Menkes w tym syntetycznym obrazie wspaniale uwidacznia nasycony gorącym słońcem widok hiszpańskiej wyspy.
olej, płótno, 60 × 81 cm
sygn. p. d.: Menkes
opisany na odwrocie: Menkes/Espagne/Ibiza
Reprodukowany:
J.Malinowski, B.Brus-Malinowska, W kręgu Ecole de Paris. Malarze żydowscy z Polski, Warszawa 2005, s. 279, il. 187.
W latach 20. XX wieku Menkes zaczął malować widoki z południa Francji, dokładnie z Sanary. Obrazy z tym motywem to nasiąknięte południowym słońcem kompozycje, ukazujące nadmorskie budynki, sady, z bujnie rozłożystymi drzewami, czy palmami, budowane z nasyconej palety brunatno-zielono-pomarańczowej. Obrazy te niosły w sobie silny ładunek ekspresjonistyczny. Artysta wzbogacał te widoki umieszczając na pierwszym planie sceny rodzajowe z postaciami siedzących przy kawiarnianych stoliczkach, na ławkach. Z biegiem lat pejzaże u Menkesa zmieniły swoją stylistykę i charakter. W czerwcu 1935 roku Zygmunt Menkes wraz ze swoim przyjacielem Arturem Nachtem-Samborskim wyjechał na hiszpańskie Baleary. Prezentowany na aukcji pejzaż z Ibizy jest owocem tej właśnie artystycznej podroży. Przedstawienie to znacznie odchodzi od wcześniej podejmowanych pejzaży przez artystę. Narracja jest o wiele mniej ekspresyjna, malunek jest znacznie delikatniejszy, paleta kolorow znacznie rozjaśniona. Menkes w tym syntetycznym obrazie wspaniale uwidacznia nasycony gorącym słońcem widok hiszpańskiej wyspy.