Piękny, kłasyczny przykład nowoczesnego pejzażu, prekursorskiego w czasach, gdy go malował Chełmoński.
"Po roku 1887 pejzaż zaczął odgrywać decydującą rolę w twórczości Chełmońskiego, co zbiegło się z jego powrotem do kraju. Wcześniej krajobrazy stanowiły tło dla tematyki rodzajowej. […] Pojawienie się "czystego pejzażu" w twórczości Chelmońskiego wiązało się z procesem przemiany wewnętrznej przypadającej na lata 1886-1890. W 1889 artysta kupił nieduży drewniany dwór w Kuklówce niedaleko Grodziska Mazowieckiego. […] Przyroda zostaje przeniknięta piewiastkiem duchowym. Wraz ze zmianą tematyki obrazów ulega również pewnej modyfikacji ich strona formalna. Paleta barw rozszerza się o delikatne odcienie, a kolorystyka ulega dalszemu rozjaśnieniu i skontrastowaniu" (Tadeusz Matuszczak).
olej na płótnie naklejonym
na tekturę, 30,2 x 47 cm,
sygnowany p.d. "Chełmoński".
Ekspertyza Joanny Sosnowskiej z sierpnia 1996 r. oraz dokumentacja konserwatorska E. Olizar-Dowgiałło z 27.VIII. 1997 r.
Obraz od blisko stu lat w posiadaniu rodziny obecnego właściciela.
Piękny, kłasyczny przykład nowoczesnego pejzażu, prekursorskiego w czasach, gdy go malował Chełmoński.
"Po roku 1887 pejzaż zaczął odgrywać decydującą rolę w twórczości Chełmońskiego, co zbiegło się z jego powrotem do kraju. Wcześniej krajobrazy stanowiły tło dla tematyki rodzajowej. […] Pojawienie się "czystego pejzażu" w twórczości Chelmońskiego wiązało się z procesem przemiany wewnętrznej przypadającej na lata 1886-1890. W 1889 artysta kupił nieduży drewniany dwór w Kuklówce niedaleko Grodziska Mazowieckiego. […] Przyroda zostaje przeniknięta piewiastkiem duchowym. Wraz ze zmianą tematyki obrazów ulega również pewnej modyfikacji ich strona formalna. Paleta barw rozszerza się o delikatne odcienie, a kolorystyka ulega dalszemu rozjaśnieniu i skontrastowaniu" (Tadeusz Matuszczak).