POCHODZENIE:
dom aukcyjny Boisgirard-Antonini, Paryż, grudzień 2009
kolekcja prywatna, Polska

Wybór Szymona Mondzaina, aby osiedlić się w Paryżu na stałe, wydaje się oczywisty z punktu widzenia dynamiki przemian świata sztuki krótko przed wybuchem Wielkiej Wojny. Stolica Francji przyciągała wówczas przybyszów z Europy Wschodniej obietnicą lepszego życia i możliwością osiągnięcia artystycznego sukcesu. Malarz zamieszkuje tam od 1912 i niemal równolegle w jego dorobku pojawiają się pierwsze próby pejzażowe, w których nie stara się wiernie naśladować natury, lecz zmienia krajobraz zgodnie zwłasnym temperamentem. Do tej grupy należą miejskie widoki Paryża czy wczesne przedstawienia Bretanii i Hiszpanii. Prezentowana praca pochodzi z powojennego okresu twórczości autora, gdy intensywnie wystawiał, przede wszystkim we Francji, a także w Stanach Zjednoczonych. Posługiwał się klasycyzującą manierą, realizował wielofigurowe, alegoryczne sceny czy renesansowe w charakterze portrety. Jego pejzaże z tego czasu charakteryzuje większa spontaniczność malarska, która jednak nie przeszkodziła Mondzainowi w poszukiwaniu harmonii konstrukcji obrazu. Płaszczyznę „Pejzażu z drzewem” skonstruował z płaskich, syntetycznych plam zieleni i błękitu, którym nie odebrał jednak fakturowości, co zdradza żywiołowy stosunek artysty do natury.

Studia artystyczne odbył w latach 1906-08 w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Kazimierza Stabrowskiego. Naukę kontynuował w latach 1909-12 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Teodora Axentowicza i Józefa Pankiewicza. Swe prace eksponował po raz pierwszy w 1908 roku w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. W latach 1909 i 1911 odbył podróże do Paryża, gdzie zamieszkał na stałe w 1912 roku i uzupełnił studia w pracowni André Deraina. Odbywał plenery w Bretanii i Hiszpanii. Wielokrotnie uczestniczył w paryskich Salonach Niezależnych, Jesiennym i Tuileries. Indywidualne pokazy jego malarstwa odbyły się w Fine Arts Club w Chicago (1920), Galerie Hodebert (1926) i Salon des Tuileries (1931) w Paryżu. Od 1925 roku wielokrotnie odwiedzał Algierię, gdzie przeżył okres II wojny światowej. Do Paryża powrócił w 1965 roku. Malował pejzaże, martwe natury, portrety, sceny marynistyczne.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

145
Szymon (Simon, Szmaj) MONDZAIN (1890 Chełm - 1979 Paryż)

Pejzaż z drzewem, 1922

olej/płótno, 82 x 65 cm
sygnowany i datowany p.d.: 'Mondzain | 1922'
na odwrociu papierowa nalepka firmy Cadogan Tate

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

POCHODZENIE:
dom aukcyjny Boisgirard-Antonini, Paryż, grudzień 2009
kolekcja prywatna, Polska

Wybór Szymona Mondzaina, aby osiedlić się w Paryżu na stałe, wydaje się oczywisty z punktu widzenia dynamiki przemian świata sztuki krótko przed wybuchem Wielkiej Wojny. Stolica Francji przyciągała wówczas przybyszów z Europy Wschodniej obietnicą lepszego życia i możliwością osiągnięcia artystycznego sukcesu. Malarz zamieszkuje tam od 1912 i niemal równolegle w jego dorobku pojawiają się pierwsze próby pejzażowe, w których nie stara się wiernie naśladować natury, lecz zmienia krajobraz zgodnie zwłasnym temperamentem. Do tej grupy należą miejskie widoki Paryża czy wczesne przedstawienia Bretanii i Hiszpanii. Prezentowana praca pochodzi z powojennego okresu twórczości autora, gdy intensywnie wystawiał, przede wszystkim we Francji, a także w Stanach Zjednoczonych. Posługiwał się klasycyzującą manierą, realizował wielofigurowe, alegoryczne sceny czy renesansowe w charakterze portrety. Jego pejzaże z tego czasu charakteryzuje większa spontaniczność malarska, która jednak nie przeszkodziła Mondzainowi w poszukiwaniu harmonii konstrukcji obrazu. Płaszczyznę „Pejzażu z drzewem” skonstruował z płaskich, syntetycznych plam zieleni i błękitu, którym nie odebrał jednak fakturowości, co zdradza żywiołowy stosunek artysty do natury.

Studia artystyczne odbył w latach 1906-08 w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Kazimierza Stabrowskiego. Naukę kontynuował w latach 1909-12 w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach Teodora Axentowicza i Józefa Pankiewicza. Swe prace eksponował po raz pierwszy w 1908 roku w warszawskim Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych. W latach 1909 i 1911 odbył podróże do Paryża, gdzie zamieszkał na stałe w 1912 roku i uzupełnił studia w pracowni André Deraina. Odbywał plenery w Bretanii i Hiszpanii. Wielokrotnie uczestniczył w paryskich Salonach Niezależnych, Jesiennym i Tuileries. Indywidualne pokazy jego malarstwa odbyły się w Fine Arts Club w Chicago (1920), Galerie Hodebert (1926) i Salon des Tuileries (1931) w Paryżu. Od 1925 roku wielokrotnie odwiedzał Algierię, gdzie przeżył okres II wojny światowej. Do Paryża powrócił w 1965 roku. Malował pejzaże, martwe natury, portrety, sceny marynistyczne.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.