Wieloletni depozyt w Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu.

Do obrazu dołączona jest opinia p. Adama Konopackiego z 1998 r.

Wystawiany:
Jacek Malczewski. Samotny wędrowiec, Muzeum Okręgowe w Suwałkach, 24 października 2002 – 15 lutego 2003, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, kwiecień 2001 – listopad 2001
Jacek Malczewski (1854–1929). W 150. rocznicę urodzin i 75. rocznicę śmierci, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, październik 2004 – styczeń 2005
Pejzaż w malarstwie polskim od połowy XIX do połowy XX wieku, Galeria A, SCK Starogard Gdański, 28 października – 4 grudnia 2011 r.
Brandt, Chełmoński, Gierymski...W Monachium, w Paryżu, w Orońsku, 14 grudnia 2012 – 10 lutego 2013 Muzeum Regionalne w Stalowej Woli.
Reprodukowany i opisywany:
Jacek Malczewski. Samotny wędrowiec, Muzeum Okręgowe w Suwałkach, 2002 r, [katalog wystawy], ilustr. nlb.
Zofia Katarzyna Posiadała, Jacek Malczewski (1854–1929). W 150. Rocznicę urodzin i 75. rocznicę śmierci, [katalog wystawy] Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Radom 2004, s. 33 (ilustr), s. 176; dodruk z 2008 r, s. 33 (ilustr.), s. 176
Zofia Katarzyna Posiadała, Pejzaż w malarstwie polskim od połowy XIX do połowy XX wieku, Galeria A, SCK Starogard Gdański, ilustr., nlb.
Zofia Katarzyna Posiadała, Śladami Jacka Malczewskiego, Radom 2012, ilustr., nlb
A. Krol, Brandt, Chełmoński, Gierymski-..W Monachium, w Paryżu, w Orońsku, Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, 2012 r., str. 45 (ilustr.)
Zofia Katarzyna Posiadała, Jacek i Rafał Malczewscy, Radom 2014, s. 58 (ilustr.)
Pochodzenie:
Kolekcja prywatna, Polska

Oferowany w katalogu obraz przedstawiający pejzaż jesienny powstał w 1895 r. podczas pobytu artysty w miejscowości Wielgie w gminie Ciepielów, na który złożyła się chęć odwiedzenia matki – Marii Malczewskiej. Znany jest list malarza do Karola Lanckorońskiego, opatrzony datą 14 września 1895 r., w którym relacjonuje przyjacielowi wizytę w następujących słowach: „Bawię u rodziny i u Matki mojej której siedem lat nie widziałem, odwiedzam pola i drzewa na których i pod któremu bawiłem się dzieckiem – głowę mam pełną wspomnień dawnych – z lat wiary i zapału – a odnajduję w sobie już starego człowieka” (...) (zob.: M. Paszkiewicz, Listy Jacka Malczewskiego do Karola Lanckorońskiego, „Rocznik Historii Sztuki” 1990, t. XVIII, s. 240). Wielgie zajmowało miejsce szczególne we wspomnieniach Jacka Malczewskiego. Tam mieścił się majątek jego wuja Feliksa Karczewskiego. Tam też spędził cztery lata (1867–1871), chowając się z kuzynostwem, Wacławem i Bronisławem Karczewskimi oraz uczęszczał na lekcje przygotowujące do przystąpienia do gimnazjum w Krakowie, które prowadził wybitny pedagog Adolf Dygasiński. To właśnie tam powstały pierwsze artystyczne wprawki młodego Jacka Malczewskiego – kopie rycin Juliusza Kossaka, ilustracje do Pana Tadeusza, czy też studia z natury (np. Orzeszki laskowe, ok. 1869–70, zbiory Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu). Do Wielgie artysta powrócił kilkukrotnie: w 1878 r., kiedy to potajemnie zaręczył się z Wandą Karczewską (zaręczyny zostały zerwane przez dziewczyny), w 1887 r. na ślubie siostry Heleny i Wacława Karczewskiego oraz w 1898 r., gdy zmarła jego matka. Miejscowość Wielgie odcisnęła swój ślad także w twórczości artysty. Oprócz prezentowanego w katalogu obrazu, Malczewski w latach 1915–1919 poświęcił Wielgiemu cały, składający się z dziewięciu obrazów, cykl Moje życie. Z 1919 r. pochodzi wchodzące w skład cyklu dzieło zatytułowane Dzieciństwo – Jacek nad stawem w Wielgiem.

004
Jacek MALCZEWSKI (1854 Radom - 1929 Kraków)

Pejzaż z drzewami (Wielgie), 1895 r.

olej, tektura, 22,5 × 43,5 cm
sygn. i dat. w l. d.: J. Malczewski/[18]95

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Wieloletni depozyt w Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu.

Do obrazu dołączona jest opinia p. Adama Konopackiego z 1998 r.

Wystawiany:
Jacek Malczewski. Samotny wędrowiec, Muzeum Okręgowe w Suwałkach, 24 października 2002 – 15 lutego 2003, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, kwiecień 2001 – listopad 2001
Jacek Malczewski (1854–1929). W 150. rocznicę urodzin i 75. rocznicę śmierci, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, październik 2004 – styczeń 2005
Pejzaż w malarstwie polskim od połowy XIX do połowy XX wieku, Galeria A, SCK Starogard Gdański, 28 października – 4 grudnia 2011 r.
Brandt, Chełmoński, Gierymski...W Monachium, w Paryżu, w Orońsku, 14 grudnia 2012 – 10 lutego 2013 Muzeum Regionalne w Stalowej Woli.
Reprodukowany i opisywany:
Jacek Malczewski. Samotny wędrowiec, Muzeum Okręgowe w Suwałkach, 2002 r, [katalog wystawy], ilustr. nlb.
Zofia Katarzyna Posiadała, Jacek Malczewski (1854–1929). W 150. Rocznicę urodzin i 75. rocznicę śmierci, [katalog wystawy] Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Radom 2004, s. 33 (ilustr), s. 176; dodruk z 2008 r, s. 33 (ilustr.), s. 176
Zofia Katarzyna Posiadała, Pejzaż w malarstwie polskim od połowy XIX do połowy XX wieku, Galeria A, SCK Starogard Gdański, ilustr., nlb.
Zofia Katarzyna Posiadała, Śladami Jacka Malczewskiego, Radom 2012, ilustr., nlb
A. Krol, Brandt, Chełmoński, Gierymski-..W Monachium, w Paryżu, w Orońsku, Muzeum Regionalne w Stalowej Woli, 2012 r., str. 45 (ilustr.)
Zofia Katarzyna Posiadała, Jacek i Rafał Malczewscy, Radom 2014, s. 58 (ilustr.)
Pochodzenie:
Kolekcja prywatna, Polska

Oferowany w katalogu obraz przedstawiający pejzaż jesienny powstał w 1895 r. podczas pobytu artysty w miejscowości Wielgie w gminie Ciepielów, na który złożyła się chęć odwiedzenia matki – Marii Malczewskiej. Znany jest list malarza do Karola Lanckorońskiego, opatrzony datą 14 września 1895 r., w którym relacjonuje przyjacielowi wizytę w następujących słowach: „Bawię u rodziny i u Matki mojej której siedem lat nie widziałem, odwiedzam pola i drzewa na których i pod któremu bawiłem się dzieckiem – głowę mam pełną wspomnień dawnych – z lat wiary i zapału – a odnajduję w sobie już starego człowieka” (...) (zob.: M. Paszkiewicz, Listy Jacka Malczewskiego do Karola Lanckorońskiego, „Rocznik Historii Sztuki” 1990, t. XVIII, s. 240). Wielgie zajmowało miejsce szczególne we wspomnieniach Jacka Malczewskiego. Tam mieścił się majątek jego wuja Feliksa Karczewskiego. Tam też spędził cztery lata (1867–1871), chowając się z kuzynostwem, Wacławem i Bronisławem Karczewskimi oraz uczęszczał na lekcje przygotowujące do przystąpienia do gimnazjum w Krakowie, które prowadził wybitny pedagog Adolf Dygasiński. To właśnie tam powstały pierwsze artystyczne wprawki młodego Jacka Malczewskiego – kopie rycin Juliusza Kossaka, ilustracje do Pana Tadeusza, czy też studia z natury (np. Orzeszki laskowe, ok. 1869–70, zbiory Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu). Do Wielgie artysta powrócił kilkukrotnie: w 1878 r., kiedy to potajemnie zaręczył się z Wandą Karczewską (zaręczyny zostały zerwane przez dziewczyny), w 1887 r. na ślubie siostry Heleny i Wacława Karczewskiego oraz w 1898 r., gdy zmarła jego matka. Miejscowość Wielgie odcisnęła swój ślad także w twórczości artysty. Oprócz prezentowanego w katalogu obrazu, Malczewski w latach 1915–1919 poświęcił Wielgiemu cały, składający się z dziewięciu obrazów, cykl Moje życie. Z 1919 r. pochodzi wchodzące w skład cyklu dzieło zatytułowane Dzieciństwo – Jacek nad stawem w Wielgiem.