POCHODZENIE:
dom aukcyjny Boisgirard, Paryż, czerwiec 2007
dom aukcyjny DESA Unicum, Warszawa, lipiec 2016
kolekcja prywatna, Polska

WYSTAWIANY:
Henri Hayden 1883-1970, Biblioteka Polska, Paryż, 12 czerwca - 12 lipca 2013
Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 20 września – 31 grudnia 2013

LITERATURA:
Christophe Zagrodzki, Henri Hayden 1883-1970, Biblioteka Polska w Paryżu 2013, il. 42, s. 80.
Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, katalog wystawy, tekst Artur Winiarski, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2013, nr kat. 80, s. 150 (il.)

Pejzaże Henryka Haydena z lat 20. i 30. XX stulecia balansują między dekoracyjnym syntetyzmem, a „lekkim” malarstwem Auguste’a Renoira i jego francuskich kontynuatorów. Z obydwoma kierunkami Hayden zetknął się w Paryżu jeszcze przed wybuchem I wojny światowej. „Do artystów, na których studia w Paryżu wywarły rozstrzygający wpływ, zaliczyć należy i Haydena; przeeksperymentował on różne ‘izmy’ formy i techniki, by wrócić w końcu – i zupełnie słusznie – do swojego osobistego poglądu na plastyczny sens Natury. Eklektyk tematowy, staje się on wierny pięknu życia realnego, które odtwarza z nieprzeciętną znajomością rzemiosła malarskiego” (Zygmunt Klingsland, Malarze polscy w Paryżu, „Sztuki Piękne” 1933, t. IX, s. 307). Na obecności syntetyzmu w jego kompozycjach zaważył jednak nie tylko Paryż i panujące tam artystyczne mody, lecz także wyjazdy do Bretanii i kontakt z działającą tam barwną kolonią artystyczną. W latach 20. artysta porzucił definitywnie kubizm i zwrócił się ku klasycznej formule przedstawieniowej. Plamy zaczął kłaść miękko, operował subtelnymi i szybkimi pociągnięciami pędzla oraz laserunkami. Wydobywał walorowe subtelności. W tym okresie zdecydowanie w twórczości Haydena dominowały motywy pejzażowe, które artysta czerpał głównie z południa Francji. To, co symptomatyczne w dziełach z tego okresu to coraz częściej zanikająca ilość sztafażu – Hayden podświadomie zaczął dążyć do kontemplacyjnego nastroju dzieła, który osiągnie za dwie dekady.

Studiował w Warszawie w SSP i na Politechnice oraz w paryskiej Academie "La Palette". Wystawiał w Paryżu na Salonach: Niezależnych, Tuileries i Majowym. Dużo czasu spędzał na południu Francji. Miał indywidualne wystawy w renomowanych galeriach Paryża i Londynu. W latach 1922-53 malował realistyczne pejzaże i portrety. Pod koniec życia nawiązał do swych kubistycznych doświadczeń z młodości, tworząc obrazy z pogranicza sztuki figuralnej i abstrakcyjnej.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

21
Henryk HAYDEN (1883 Warszawa - 1970 Paryż)

Pejzaż z Dordogne, lata 30.XX wieku

olej/sklejka, 33 x 46 cm
sygnowany l.d.: 'Hayden'

Zobacz katalog

DESA UNICUM

Art Outlet. Sztuka Dawna

30.06.2020

19:00

Sprzedane 22 000 zł (25 960 zł z opłatą aukcyjną)
Cena wywoławcza:
Estymacja: 28 000 - 35 000 zł

POCHODZENIE:
dom aukcyjny Boisgirard, Paryż, czerwiec 2007
dom aukcyjny DESA Unicum, Warszawa, lipiec 2016
kolekcja prywatna, Polska

WYSTAWIANY:
Henri Hayden 1883-1970, Biblioteka Polska, Paryż, 12 czerwca - 12 lipca 2013
Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, 20 września – 31 grudnia 2013

LITERATURA:
Christophe Zagrodzki, Henri Hayden 1883-1970, Biblioteka Polska w Paryżu 2013, il. 42, s. 80.
Henri Hayden. Mistrzowie École de Paris, katalog wystawy, tekst Artur Winiarski, Villa la Fleur, Konstancin-Jeziorna, Warszawa 2013, nr kat. 80, s. 150 (il.)

Pejzaże Henryka Haydena z lat 20. i 30. XX stulecia balansują między dekoracyjnym syntetyzmem, a „lekkim” malarstwem Auguste’a Renoira i jego francuskich kontynuatorów. Z obydwoma kierunkami Hayden zetknął się w Paryżu jeszcze przed wybuchem I wojny światowej. „Do artystów, na których studia w Paryżu wywarły rozstrzygający wpływ, zaliczyć należy i Haydena; przeeksperymentował on różne ‘izmy’ formy i techniki, by wrócić w końcu – i zupełnie słusznie – do swojego osobistego poglądu na plastyczny sens Natury. Eklektyk tematowy, staje się on wierny pięknu życia realnego, które odtwarza z nieprzeciętną znajomością rzemiosła malarskiego” (Zygmunt Klingsland, Malarze polscy w Paryżu, „Sztuki Piękne” 1933, t. IX, s. 307). Na obecności syntetyzmu w jego kompozycjach zaważył jednak nie tylko Paryż i panujące tam artystyczne mody, lecz także wyjazdy do Bretanii i kontakt z działającą tam barwną kolonią artystyczną. W latach 20. artysta porzucił definitywnie kubizm i zwrócił się ku klasycznej formule przedstawieniowej. Plamy zaczął kłaść miękko, operował subtelnymi i szybkimi pociągnięciami pędzla oraz laserunkami. Wydobywał walorowe subtelności. W tym okresie zdecydowanie w twórczości Haydena dominowały motywy pejzażowe, które artysta czerpał głównie z południa Francji. To, co symptomatyczne w dziełach z tego okresu to coraz częściej zanikająca ilość sztafażu – Hayden podświadomie zaczął dążyć do kontemplacyjnego nastroju dzieła, który osiągnie za dwie dekady.

Studiował w Warszawie w SSP i na Politechnice oraz w paryskiej Academie "La Palette". Wystawiał w Paryżu na Salonach: Niezależnych, Tuileries i Majowym. Dużo czasu spędzał na południu Francji. Miał indywidualne wystawy w renomowanych galeriach Paryża i Londynu. W latach 1922-53 malował realistyczne pejzaże i portrety. Pod koniec życia nawiązał do swych kubistycznych doświadczeń z młodości, tworząc obrazy z pogranicza sztuki figuralnej i abstrakcyjnej.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.