Szkicowa wersja tego obrazu malowana akwarelą na kartonie oferowana była przez Dom Aukcyjny Ostoya na aukcji nr 28, 5 lipca 2003 r., poz. nr 50.

Jan Golus kształcił się w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, w pracowniach Karola Tichego, Wojciecha Jastrzębowskiego, Józefa Czajkowskiego. Ukończył także kurs pedagogiczny i pracował wiele lat jako nauczyciel w warszawskich szkołach. Artysta malował głównie pejzaże oraz wykonywał projekty scenograficzne, które jeszcze w okresie międzywojennym przyniosły mu uznanie i miano nowatora w tej dziedzinie. W 1950 r. został profesorem i kierownikiem studium scenografii. Golus związany był z awangardowymi ugrupowaniami: "Blok", "Preasens". Należał także do "Ładu". Przyjaźnił się z Mieczysławem Szczuką i Teresą Żarnowerówną, wraz z którymi brał udział w wystawach prezentując najczęściej projekty scenograficzne o charakterystycznej, prostej i syntetycznej formie. Wyczucie konstrukcji oraz zwartość kształtów stały się także istotne dla malowanych przez niego pejzaży. Golus posługiwał się nasyconą kolorystyką, kładł grube warstwy farby.

13
Jan GOLUS (1895-1964)

PEJZAŻ Z CHMURAMI

Olej, sklejka; 43,8 x 53,8 cm
Niesygnowany
Na odwrocie portret mężczyzny.

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Szkicowa wersja tego obrazu malowana akwarelą na kartonie oferowana była przez Dom Aukcyjny Ostoya na aukcji nr 28, 5 lipca 2003 r., poz. nr 50.

Jan Golus kształcił się w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, w pracowniach Karola Tichego, Wojciecha Jastrzębowskiego, Józefa Czajkowskiego. Ukończył także kurs pedagogiczny i pracował wiele lat jako nauczyciel w warszawskich szkołach. Artysta malował głównie pejzaże oraz wykonywał projekty scenograficzne, które jeszcze w okresie międzywojennym przyniosły mu uznanie i miano nowatora w tej dziedzinie. W 1950 r. został profesorem i kierownikiem studium scenografii. Golus związany był z awangardowymi ugrupowaniami: "Blok", "Preasens". Należał także do "Ładu". Przyjaźnił się z Mieczysławem Szczuką i Teresą Żarnowerówną, wraz z którymi brał udział w wystawach prezentując najczęściej projekty scenograficzne o charakterystycznej, prostej i syntetycznej formie. Wyczucie konstrukcji oraz zwartość kształtów stały się także istotne dla malowanych przez niego pejzaży. Golus posługiwał się nasyconą kolorystyką, kładł grube warstwy farby.