POCHODZENIE:
dom aukcyjny Desa Unicum, Warszawa, październik 2011
kolekcja prywatna, Polska
dom aukcyjny Desa Unicum, Warszawa, grudzień 2018

Adam Styka był synem malarza Jana i młodszym bratem Tadeusza Styki – malarza-orientalisty. Studiował matematykę i inżynierię, później rozpoczął studia w École Nationale des Beaux Arts w Paryżu (1908-12). W początkach swojej twórczości malował sceny rodzajowe, ale po podróży do Afryki Północnej przede wszystkim obrazy o tematyce orientalnej. Motywy znajdował podczas wypraw do Maroka, Algieru, Tunisu i Egiptu. Nazywano go z tego powodu 'malarzem słońca'. Prezentowana praca ukazuje malowniczy pejzaż wyspy Capri położonej na Morzu Tyrreńskim. W XX wieku malarze zachwycali się krajobrazem wyspy poprzetykanej dzikimi jaskiniami, choć Capri działało na wyobraźnię przybyszów już w czasach starożytnych. Wyspa była ulubionym miejscem pobytu cesarza Tyberiusza, który zbudował na niej dwanaście willi, nadając im imiona bogów olimpijskich oraz świątynię wybudowaną w grocie skalnej. W pracy Styki spoglądamy na rozległe przestrzenie wód z perspektywy wnętrza jaskini. Słoneczne refleksy odbijają się tutaj w bajkowej, fioletowej tafli wody.

Adam Styka wystawiał swoje prace głównie za granicą, a także w warszawskiej Zachęcie. Malował również obrazy o tematyce religijnej i zajmował się ilustracją książkową, m.in. opracował ilustracje do 'W pustyni i w puszczy' Henryka Sienkiewicza. Po II wojnie światowej artysta mieszkał i tworzył w Stanach Zjednoczonych.

Był synem malarza Jana i młodszym bratem Tadeusza Styki - malarza-orientalisty. Studiował matematykę i inżynierię, później rozpoczął studia w École Nationale des Beaux Arts w Paryżu (1908- 1912). W początkach swojej twórczości malował sceny rodzajowe, ale po podróży do Afryki Północnej malował przede wszystkim obrazy o tematyce orientalnej. Motywy znajdował podczas, wielokrotnie powtarzanych, wypraw do Maroka, Algieru, Tunisu i Egiptu. Swoje prace wystawiał głównie za granicą, ale w okresie międzywojennym miał też kilka wystaw w kraju, m.in. w warszawskiej Zachęcie. Pokazy te cieszyły się zawsze ogromnym powodzeniem u publiczności, a wystawione obrazy znajdowały wielu nabywców. Malował także obrazy o tematyce religijnej i zajmował się ilustracją książkową, m.in. opracował ilustracje do ‘W pustyni i w puszczy’ H. Sienkiewicza. Po II wojnie światowej artysta mieszkał i tworzył w Stanach Zjednoczonych - malował pejzaże i mieszkańców Meksyku i Arizony oraz szczególnie dużo obrazów o tematyce religijnej.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

085
Adam STYKA (Kielce, 1890-1959, Nowy Jork)

Pejzaż z Capri

olej/tektura, 35 x 27 cm
sygnowany p.d.: 'ADAM | STYKA'
na odwrociu nalepka z Galerii Grafiki i Plakatu w Warszawie

Zobacz katalog

DESA UNICUM

Art Outlet. Sztuka Dawna

05.11.2020

19:00

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

POCHODZENIE:
dom aukcyjny Desa Unicum, Warszawa, październik 2011
kolekcja prywatna, Polska
dom aukcyjny Desa Unicum, Warszawa, grudzień 2018

Adam Styka był synem malarza Jana i młodszym bratem Tadeusza Styki – malarza-orientalisty. Studiował matematykę i inżynierię, później rozpoczął studia w École Nationale des Beaux Arts w Paryżu (1908-12). W początkach swojej twórczości malował sceny rodzajowe, ale po podróży do Afryki Północnej przede wszystkim obrazy o tematyce orientalnej. Motywy znajdował podczas wypraw do Maroka, Algieru, Tunisu i Egiptu. Nazywano go z tego powodu 'malarzem słońca'. Prezentowana praca ukazuje malowniczy pejzaż wyspy Capri położonej na Morzu Tyrreńskim. W XX wieku malarze zachwycali się krajobrazem wyspy poprzetykanej dzikimi jaskiniami, choć Capri działało na wyobraźnię przybyszów już w czasach starożytnych. Wyspa była ulubionym miejscem pobytu cesarza Tyberiusza, który zbudował na niej dwanaście willi, nadając im imiona bogów olimpijskich oraz świątynię wybudowaną w grocie skalnej. W pracy Styki spoglądamy na rozległe przestrzenie wód z perspektywy wnętrza jaskini. Słoneczne refleksy odbijają się tutaj w bajkowej, fioletowej tafli wody.

Adam Styka wystawiał swoje prace głównie za granicą, a także w warszawskiej Zachęcie. Malował również obrazy o tematyce religijnej i zajmował się ilustracją książkową, m.in. opracował ilustracje do 'W pustyni i w puszczy' Henryka Sienkiewicza. Po II wojnie światowej artysta mieszkał i tworzył w Stanach Zjednoczonych.

Był synem malarza Jana i młodszym bratem Tadeusza Styki - malarza-orientalisty. Studiował matematykę i inżynierię, później rozpoczął studia w École Nationale des Beaux Arts w Paryżu (1908- 1912). W początkach swojej twórczości malował sceny rodzajowe, ale po podróży do Afryki Północnej malował przede wszystkim obrazy o tematyce orientalnej. Motywy znajdował podczas, wielokrotnie powtarzanych, wypraw do Maroka, Algieru, Tunisu i Egiptu. Swoje prace wystawiał głównie za granicą, ale w okresie międzywojennym miał też kilka wystaw w kraju, m.in. w warszawskiej Zachęcie. Pokazy te cieszyły się zawsze ogromnym powodzeniem u publiczności, a wystawione obrazy znajdowały wielu nabywców. Malował także obrazy o tematyce religijnej i zajmował się ilustracją książkową, m.in. opracował ilustracje do ‘W pustyni i w puszczy’ H. Sienkiewicza. Po II wojnie światowej artysta mieszkał i tworzył w Stanach Zjednoczonych - malował pejzaże i mieszkańców Meksyku i Arizony oraz szczególnie dużo obrazów o tematyce religijnej.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.