Pochodzenie: kupiony w Przedsiębiorstwie Państwowym Desa, Antyki i Dzieła Sztuki w Katowicach ok. 1980 r.

W latach 1934-1935 Rafał Malczewski przebywał na Górnym Śląsku i Śląsku Cieszyńskim; swoje wrażenia utrwalił w serii pejzaży oddających industrialny charakter Czarnego Śląska (Czarny Śląsk). Przeciwstawił im nasycone słonecznym światłem i emanujące zielenią pagórkowate krajobrazy Beskidów. W malarstwie artysty pojawiły się teraz motywy hut, kopalń, cynkowni i hałd - temat przemysłu wypierającego naturę. Prawda obserwacji i emocjonalny ładunek zawarte w tych pejzażach zbliżają je do nurtu niemieckiej "nowej rzeczowości". 

Studiował w Wiedniu agronomię, filozofię i architekturę; uczęszczał także do tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych, ale edukację artystyczną zawdzięczał przede wszystkim ojcu, Jackowi Malczewskiemu. W latach 1917-1939 stale mieszkał w Zakopanem; był zamiłowanym taternikiem. W roku 1930 wyjechał na półroczny pobyt do Francji. W grudniu 1939 przez Słowację i Węgry przedarł się do Francji, skąd następnie wyjechał do Brazylii, a później do Stanów Zjednoczonych. W 1942 dotarł do Montrealu, gdzie pozostał na stałe. Począwszy od 1919 roku wiele wystawiał; od 1934 także jako członek ugrupowania "Rytm". Malował przede wszystkim krajobrazy - z Tatr, Podhala, widoki z małych miasteczek i z fabrycznego Śląska, później także z Brazylii i Kanady. Jego obrazach, utrzymane są często w poetyckim i bajkowym nastroju. Był również literatem, autorem artykułów o sztuce, felietonów, esejów oraz wspomnień tatrzańskich i zakopiańskich.

004
Rafał MALCZEWSKI (1892-1965)

PEJZAŻ ŚLĄSKI, 1934-35

Akwarela, papier; 33 x 48 cm (w świetle p-p)
Sygnowany l.d.: Rafał Malczewski

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Pochodzenie: kupiony w Przedsiębiorstwie Państwowym Desa, Antyki i Dzieła Sztuki w Katowicach ok. 1980 r.

W latach 1934-1935 Rafał Malczewski przebywał na Górnym Śląsku i Śląsku Cieszyńskim; swoje wrażenia utrwalił w serii pejzaży oddających industrialny charakter Czarnego Śląska (Czarny Śląsk). Przeciwstawił im nasycone słonecznym światłem i emanujące zielenią pagórkowate krajobrazy Beskidów. W malarstwie artysty pojawiły się teraz motywy hut, kopalń, cynkowni i hałd - temat przemysłu wypierającego naturę. Prawda obserwacji i emocjonalny ładunek zawarte w tych pejzażach zbliżają je do nurtu niemieckiej "nowej rzeczowości". 

Studiował w Wiedniu agronomię, filozofię i architekturę; uczęszczał także do tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych, ale edukację artystyczną zawdzięczał przede wszystkim ojcu, Jackowi Malczewskiemu. W latach 1917-1939 stale mieszkał w Zakopanem; był zamiłowanym taternikiem. W roku 1930 wyjechał na półroczny pobyt do Francji. W grudniu 1939 przez Słowację i Węgry przedarł się do Francji, skąd następnie wyjechał do Brazylii, a później do Stanów Zjednoczonych. W 1942 dotarł do Montrealu, gdzie pozostał na stałe. Począwszy od 1919 roku wiele wystawiał; od 1934 także jako członek ugrupowania "Rytm". Malował przede wszystkim krajobrazy - z Tatr, Podhala, widoki z małych miasteczek i z fabrycznego Śląska, później także z Brazylii i Kanady. Jego obrazach, utrzymane są często w poetyckim i bajkowym nastroju. Był również literatem, autorem artykułów o sztuce, felietonów, esejów oraz wspomnień tatrzańskich i zakopiańskich.