Za ekspertyzą dr Barbary Brus-Malinowskiej
Obraz przedstawia oświetlony silnym słonecznym światłem górzysty pejzaż z południowej Francji z niewielkim miastem, które rozłożyło się na łagodnie opadającym zboczu wysokiej góry. W górnej części kompozycji zamek na wzgórzu, poniżej z prawej kościół z wysoką wieżą. Na pierwszym planie ogród otoczony murem. W tle na horyzoncie zielone i niebieskie pasma górskie.
Mieszkająca od 1901 roku w Paryżu Mela Muter opuszczała często to miasto w poszukiwaniu malarskich plenerów. Była znana przede wszystkim jako portrecistka. Pejzaże jednak stanowiły dla niej, jak podkreślała, pole eksperymentów oraz doświadczeń czysto malarskich. Na początku XX wieku odwiedzała Bretanię i później Katalonię. Od wczesnych lat dwudziestych fascynował ją pejzaż z południa Francji. Odwiedzała Prowansję i okolice Pirenejów Wschodnich. Bywała w St. Tropez, Ceret, St. Paul de Vence i Awionionie. Najczęściej bywała w Collioure; stamtąd odbywała wycieczki na plener. Malowała przesycone pejzaże z motywami piętrzących się w górach miasteczek (St. Paul de Vence, Collioure) o malowniczej, nieco zgeometryzowanej architekturze, często z motywem kościelnej wieży w tle czy ruinami zamku. Po 1925 roku artystka do swoich prac, inspirowanych sztuką Cezanne`a wprowadzała efekty fakturalne. Często posługiwała się mięsistymi impastami. Uzyskiwała zwartą, "zdyscyplinowaną" kompozycję.
W twórczości Meli Muter odnaleźć można wiele obrazów o podobnych południowo francuskich motywach. Wedug mojego rozeznania "Pejzaż południowy z miasteczkiem" jest oryginalnym dziełem Meli Muter. Najprawdopodobniej namalowany został na początku lat trzydziestych. Artystka często nie sygnowała swoich prac.
Za ekspertyzą dr Barbary Brus-Malinowskiej
Obraz przedstawia oświetlony silnym słonecznym światłem górzysty pejzaż z południowej Francji z niewielkim miastem, które rozłożyło się na łagodnie opadającym zboczu wysokiej góry. W górnej części kompozycji zamek na wzgórzu, poniżej z prawej kościół z wysoką wieżą. Na pierwszym planie ogród otoczony murem. W tle na horyzoncie zielone i niebieskie pasma górskie.
Mieszkająca od 1901 roku w Paryżu Mela Muter opuszczała często to miasto w poszukiwaniu malarskich plenerów. Była znana przede wszystkim jako portrecistka. Pejzaże jednak stanowiły dla niej, jak podkreślała, pole eksperymentów oraz doświadczeń czysto malarskich. Na początku XX wieku odwiedzała Bretanię i później Katalonię. Od wczesnych lat dwudziestych fascynował ją pejzaż z południa Francji. Odwiedzała Prowansję i okolice Pirenejów Wschodnich. Bywała w St. Tropez, Ceret, St. Paul de Vence i Awionionie. Najczęściej bywała w Collioure; stamtąd odbywała wycieczki na plener. Malowała przesycone pejzaże z motywami piętrzących się w górach miasteczek (St. Paul de Vence, Collioure) o malowniczej, nieco zgeometryzowanej architekturze, często z motywem kościelnej wieży w tle czy ruinami zamku. Po 1925 roku artystka do swoich prac, inspirowanych sztuką Cezanne`a wprowadzała efekty fakturalne. Często posługiwała się mięsistymi impastami. Uzyskiwała zwartą, "zdyscyplinowaną" kompozycję.
W twórczości Meli Muter odnaleźć można wiele obrazów o podobnych południowo francuskich motywach. Wedug mojego rozeznania "Pejzaż południowy z miasteczkiem" jest oryginalnym dziełem Meli Muter. Najprawdopodobniej namalowany został na początku lat trzydziestych. Artystka często nie sygnowała swoich prac.