Bibliografia: Wystawa Józefa Pankiewicza, Salon Czesława Garlińskiego, Warszawa 1924, nr 14, s. 14; Tygodnik Ilustrowany, 1924 półrocze II, nr 48, s. 779, repr.; Wystawa Józefa Pankiewicz, Poznań 1933, nr 37 (?); Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe, Warszawa 1992, s. 48, repr. jako Krajobraz; Polski Paryż. Od Michałowskiego do Lebensteina, malarstwo polskie w kolekcji Wojciecha Fibaka, Muzeum Historyczne, Stary Ratusz, Wrocław 1998, poz. i repr. s. 46 (wystawa powtórzona w Łodzi); Józef Pankiewicz życie i dzieło, Artyście w 140. rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2006, s. 173, poz. 319 repr.
Z okazji wystawy obrazów Józefa Pankiewicza, która odbyła się w znanym w Warszawie Salonie Czesława Garlińskiego przy ul. Mazowieckiej, Wacław Husarski pisał: "Dla Pankiewicza zagadnienie światła i powietrza pozostaje jednym z podstawowych zagadnień sztuki; świetlistość ta i powietrzność nie jest tu już jednak wyłącznym celem poszukiwań artystycznych, ale staje się pierwiastkiem na wskroś dekoracyjnym, punktem wyjścia dla poszukiwań tonu i barwy, które mimo woli przywodzą nam na pamięć wytworność tkanin gobelinowych. Obok tych zalet kolorysty występuje w każdym obrazie Pankiewicza wielkie poczucie kompozycyjne, sprawiające, że realistyczny, wprost z rzeczywistości zaczerpnięty motyw zamienia się w dekoracyjną całość, pełną nieprzewidzianych szczegółów, a jednak opanowaną przez wolę artysty". Niewątpliwie słowa te odnosiły się do prezentowanego obrazu Domek wśród winnic - Sanary, ponieważ właśnie reprodukcja tego obrazu, jako jedyna z prezentowanych na wystawie pejzaży, zdobiła artykuł Husarskiego w Tygodniku Ilustrowanym. Pankiewicz od wielu lat spędzał miesiące letnie na południu, zwykle były to okolice Saint - Tropez. Jednakże powodzenie miasteczka wśród turystów i młodych malarzy sprawiło, że w 1923 r. Pankiewiczowie przenieśli się do Sanary, malowniczego portowego miasteczka położonego niedaleko Tulonu. Wyjeżdżali tam jeszcze w latach 1924 i 1926. W Sanary powstało jeszcze kilkanaście pejzaży, opiewających urodę południowego krajobrazu. Z pozoru łatwa sztuka Pankiewicza, kryje w sobie nie tylko talent, umiejętności perfekcyjnego warsztatu, ale też żelazną dyscyplinę intelektualną malarza, jego rozległą wiedzę i znajomość sztuki dawnych mistrzów. Krajobraz Domek wśród winnic - Sanary był własnością Feliksa (?) Landsberga, w 1981 r. zakupiono go w Londynie u S. Stańczyka do zbiorów Ewy i Wojciecha Fibaków.
olej/płótno dublowane, 52 x 61 cm
sygnowany l. d.:` Pankiewicz`
na odwrocie, na krośnie, nalepka: `MUZEUM NARODOWE W POZNANIU | Pracownia Konserwacji Malarstwa | i Rze¼by` oraz pieczęć: `WKZ 38 | PRZEDMIOT NIE PODLEGA ZAKAZOWI WYWOZU ZA GRANICĘ`
Bibliografia: Wystawa Józefa Pankiewicza, Salon Czesława Garlińskiego, Warszawa 1924, nr 14, s. 14; Tygodnik Ilustrowany, 1924 półrocze II, nr 48, s. 779, repr.; Wystawa Józefa Pankiewicz, Poznań 1933, nr 37 (?); Malarstwo polskie w kolekcji Ewy i Wojciecha Fibaków, Muzeum Narodowe, Warszawa 1992, s. 48, repr. jako Krajobraz; Polski Paryż. Od Michałowskiego do Lebensteina, malarstwo polskie w kolekcji Wojciecha Fibaka, Muzeum Historyczne, Stary Ratusz, Wrocław 1998, poz. i repr. s. 46 (wystawa powtórzona w Łodzi); Józef Pankiewicz życie i dzieło, Artyście w 140. rocznicę urodzin, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2006, s. 173, poz. 319 repr.
Z okazji wystawy obrazów Józefa Pankiewicza, która odbyła się w znanym w Warszawie Salonie Czesława Garlińskiego przy ul. Mazowieckiej, Wacław Husarski pisał: "Dla Pankiewicza zagadnienie światła i powietrza pozostaje jednym z podstawowych zagadnień sztuki; świetlistość ta i powietrzność nie jest tu już jednak wyłącznym celem poszukiwań artystycznych, ale staje się pierwiastkiem na wskroś dekoracyjnym, punktem wyjścia dla poszukiwań tonu i barwy, które mimo woli przywodzą nam na pamięć wytworność tkanin gobelinowych. Obok tych zalet kolorysty występuje w każdym obrazie Pankiewicza wielkie poczucie kompozycyjne, sprawiające, że realistyczny, wprost z rzeczywistości zaczerpnięty motyw zamienia się w dekoracyjną całość, pełną nieprzewidzianych szczegółów, a jednak opanowaną przez wolę artysty". Niewątpliwie słowa te odnosiły się do prezentowanego obrazu Domek wśród winnic - Sanary, ponieważ właśnie reprodukcja tego obrazu, jako jedyna z prezentowanych na wystawie pejzaży, zdobiła artykuł Husarskiego w Tygodniku Ilustrowanym. Pankiewicz od wielu lat spędzał miesiące letnie na południu, zwykle były to okolice Saint - Tropez. Jednakże powodzenie miasteczka wśród turystów i młodych malarzy sprawiło, że w 1923 r. Pankiewiczowie przenieśli się do Sanary, malowniczego portowego miasteczka położonego niedaleko Tulonu. Wyjeżdżali tam jeszcze w latach 1924 i 1926. W Sanary powstało jeszcze kilkanaście pejzaży, opiewających urodę południowego krajobrazu. Z pozoru łatwa sztuka Pankiewicza, kryje w sobie nie tylko talent, umiejętności perfekcyjnego warsztatu, ale też żelazną dyscyplinę intelektualną malarza, jego rozległą wiedzę i znajomość sztuki dawnych mistrzów. Krajobraz Domek wśród winnic - Sanary był własnością Feliksa (?) Landsberga, w 1981 r. zakupiono go w Londynie u S. Stańczyka do zbiorów Ewy i Wojciecha Fibaków.