Maria Uśpieńska jest malarką i graficzką. Urodziła się i studiowała w Poznaniu w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w latach 1949-1951 (prof. Piaseckiego). Następnie kontynuowała studia na uczelniach artystycznych w Sopocie (u prof. Żuławskiego) i Warszawie (u prof. Sokolowskiego) gdzie uzyskała dyplom na wydziale malarstwa w 1955 roku. Po studiach podróżowała do Czechosłowacji i na Węgry. Szczególny okres aktywności artystki przypada na lata sześćdziesiąte, kiedy to powstały m.in. mozaiki ceramiczne w kruchcie kościoła w Bielicach i na froncie kościoła parafialnego w Izabelinie oraz polichromia kościoła w Babinie. Artystka brała udział w wielu wystawach zbiorowych m.in. w Bydgoszczy i Wrocławiu oraz indywidualnych w Poznaniu.

Pejzaż podgórski malowany płasko, ze swobodnie zestawianych różnokolorowych płaszczyzn w tonacji od zieleni poprzez jasny brąz do błękitu w partii nieba. Horyzontalne i ukośne partie pól złamane mocnymi pionowymi akcentami drzew. Skomplikowana, lecz zrównoważona kompozycja sprawia, że obraz emanuje łagodnym optymizmem.

137
Maria UŚPIEŃSKA (ur. 1929 r.)

PEJZAŻ PODGÓRSKI, 2001

Olej, płótno; 69 x 56 cm
Sygnowany p. d.: UM (monogram wiązany)

Kup abonament Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji

Maria Uśpieńska jest malarką i graficzką. Urodziła się i studiowała w Poznaniu w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w latach 1949-1951 (prof. Piaseckiego). Następnie kontynuowała studia na uczelniach artystycznych w Sopocie (u prof. Żuławskiego) i Warszawie (u prof. Sokolowskiego) gdzie uzyskała dyplom na wydziale malarstwa w 1955 roku. Po studiach podróżowała do Czechosłowacji i na Węgry. Szczególny okres aktywności artystki przypada na lata sześćdziesiąte, kiedy to powstały m.in. mozaiki ceramiczne w kruchcie kościoła w Bielicach i na froncie kościoła parafialnego w Izabelinie oraz polichromia kościoła w Babinie. Artystka brała udział w wielu wystawach zbiorowych m.in. w Bydgoszczy i Wrocławiu oraz indywidualnych w Poznaniu.

Pejzaż podgórski malowany płasko, ze swobodnie zestawianych różnokolorowych płaszczyzn w tonacji od zieleni poprzez jasny brąz do błękitu w partii nieba. Horyzontalne i ukośne partie pól złamane mocnymi pionowymi akcentami drzew. Skomplikowana, lecz zrównoważona kompozycja sprawia, że obraz emanuje łagodnym optymizmem.