Prezentowany Pejzaż ukazuje fragment wiejskiej zagrody; z prawej gęsto rosnące drzewa, przez których korony gdzieniegdzie przebija się błękitne niebo. W centrum przejście, które otwiera widok na skąpaną w letnim słońcu perspektywę i płynącą w oddali rzekę. Równowagę dla zacienionego pierwszego planu stanowi tło – silnie nasłonecznione zarośla i drzewa.
Znanych jest kilka olejnych studiów pejzażowych Józefa Brandta. Obrazy te prezentowane były na wystawie monograficznej artysty, która odbyła się w Muzeum Narodowym w Warszawie w 2018 roku. Cechuje je niewielki format (ok. 23 x 32 cm), co zapewne oznacza, że malowane były w plenerze.
Porównaj z:
– Józef Brandt 1841-1915, dział I. Malarstwo, red. Naukowa E. Micke-Broniarek, oprac. E. Micke-Broniarek i K. Znojewska-Prokop, Muzeum Narodowe w Warszawie 2018, t. 2, s. 61 (I.41 Chata nad stawem, I.42 Pejzaż z Orońska).
olej, płótno
23,1 x 29,3 cm
sygn. p.d.: J.B. [w kółku]
Na odwrocie pieczęć z faksymile podpisu: Józef Brandt | z Warszawy.
Tą samą pieczęcią opatrzono wiele rysunków artysty, które pozostały w pracowni po jego śmierci.
Prezentowany Pejzaż ukazuje fragment wiejskiej zagrody; z prawej gęsto rosnące drzewa, przez których korony gdzieniegdzie przebija się błękitne niebo. W centrum przejście, które otwiera widok na skąpaną w letnim słońcu perspektywę i płynącą w oddali rzekę. Równowagę dla zacienionego pierwszego planu stanowi tło – silnie nasłonecznione zarośla i drzewa.
Znanych jest kilka olejnych studiów pejzażowych Józefa Brandta. Obrazy te prezentowane były na wystawie monograficznej artysty, która odbyła się w Muzeum Narodowym w Warszawie w 2018 roku. Cechuje je niewielki format (ok. 23 x 32 cm), co zapewne oznacza, że malowane były w plenerze.
Porównaj z:
– Józef Brandt 1841-1915, dział I. Malarstwo, red. Naukowa E. Micke-Broniarek, oprac. E. Micke-Broniarek i K. Znojewska-Prokop, Muzeum Narodowe w Warszawie 2018, t. 2, s. 61 (I.41 Chata nad stawem, I.42 Pejzaż z Orońska).