Lwowski akwarelista i rysownik. Jako wolny słuchacz studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych; swe artystyczne umiejętności doskonalił w Paryżu w latach 1908-1909, a następnie w Monachium, skąd przyjechał do Lwowa. Paryż odwiedził ponownie ok. 1912 r. Dominującym w jego twórczości tematem był pejzaż miejski, głównie paryski i lwowski; istotne miejsce w historii grafiki młodopolskiej zajmuje litograficzna teka Dobrowolskiego "Lwów" (1914-15). Widoki zabytków architektury, zmonumentalizowanych kościołów, kamienicznych fasad, zatopionych w wieczornym mroku placów i nadrzecznych bulwarów artysta wykonywał akwarelą i gwaszem, bądź tuszem. W latach 1911-14 skoncentrował się na technice pastelu. Oferowane dzieło pochodzi z okresu drugiego pobytu Dobrowolskiego w paryskiej metropolii. Nostalgiczny nastrój ewokuje tu zawężona do błękitów, szarości i różów gama kolorystyczna; wielobarwna tkanka linii oddaje migotliwość refleksów rzucanych przez latarnie na sfalowaną taflę rzeki. Dominujące na pierwszym planie bryły nabrzeży Sekwany spina łuk mostu, pod który podpływa rozjarzony światłami kajut statek. Na tle nasyconego różami wieczornej zorzy nieba rysuje się znajoma sylweta paryskiej katedry Notre Dame. Praca daje świadectwo znakomitego opanowania rysunkowego warsztatu i trudnej techniki pastelu. Dobrym materiałem porównawczym są przechowywane w kolekcji Lwowskiej Galerii Obrazów pastele "Kościół św. Seweryna w Paryżu" (ok. 1911) i "Paryż zimą. Nadbrzeże Sekwany" (1912).
pastel, karton, 67 x 95,7 (w świetle passe partout)
sygn. p. d.: Odo Dobrowolski / 912
Lwowski akwarelista i rysownik. Jako wolny słuchacz studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych; swe artystyczne umiejętności doskonalił w Paryżu w latach 1908-1909, a następnie w Monachium, skąd przyjechał do Lwowa. Paryż odwiedził ponownie ok. 1912 r. Dominującym w jego twórczości tematem był pejzaż miejski, głównie paryski i lwowski; istotne miejsce w historii grafiki młodopolskiej zajmuje litograficzna teka Dobrowolskiego "Lwów" (1914-15). Widoki zabytków architektury, zmonumentalizowanych kościołów, kamienicznych fasad, zatopionych w wieczornym mroku placów i nadrzecznych bulwarów artysta wykonywał akwarelą i gwaszem, bądź tuszem. W latach 1911-14 skoncentrował się na technice pastelu. Oferowane dzieło pochodzi z okresu drugiego pobytu Dobrowolskiego w paryskiej metropolii. Nostalgiczny nastrój ewokuje tu zawężona do błękitów, szarości i różów gama kolorystyczna; wielobarwna tkanka linii oddaje migotliwość refleksów rzucanych przez latarnie na sfalowaną taflę rzeki. Dominujące na pierwszym planie bryły nabrzeży Sekwany spina łuk mostu, pod który podpływa rozjarzony światłami kajut statek. Na tle nasyconego różami wieczornej zorzy nieba rysuje się znajoma sylweta paryskiej katedry Notre Dame. Praca daje świadectwo znakomitego opanowania rysunkowego warsztatu i trudnej techniki pastelu. Dobrym materiałem porównawczym są przechowywane w kolekcji Lwowskiej Galerii Obrazów pastele "Kościół św. Seweryna w Paryżu" (ok. 1911) i "Paryż zimą. Nadbrzeże Sekwany" (1912).